Als militair heb je allerlei fiscale voordelen. Zo ook op alcohol en sigaretten. Waarom wordt dit niet afgeschaft?

Als overheid zijnde wil je natuurlijk dat je manschappen gezond leven. Wanneer je ook voor militairen de normale hoeveelheid accijns op alcohol en tabak heft zal er minder gerookt en gedronken worden wat weer direct te merken is aan de gezondheid.

Dat ze minder wegenbelasting of accijns op benzine hoeven te betalen heb ik geen problemen mee. Maar ik wil niet indirect meebetalen aan het roken of alcoholgebruik van een militair.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Al verhogen ze accijns op tabak er wordt nauwelijks minder gerookt, dus dat zal voor militairen ook wel gelden, denk niet dat je daarme minder rokers krijgt.
Zelfde geldt voor alcohol.
Verder is dit idd alleen voor militairen die in het buitenland werkzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind het begrip 'gezond leven' en 'militair' sowieso niet met elkaar rijmen.
Militairen lopen middels hun beroep kans om op de meest afgrijselijke manieren verwond te raken, psychisch van de kaart te raken, gehandicapt te raken of vermoord te worden.
Ik zou zeggen: Laat die mannen lekker goedkoop roken en drinken!
Het is al vreselijk genoeg dat ze vrijwillig in een door het rijk gefinancierde beroepsgroep zijn gestapt waarbij zulke grote offers op het spel staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, maar de vraag gaat toch niet over het feit dat militairen al dan niet uit vrije keuze dit beroep kiezen??
Dat wil de overheid helemaal niet; hoe ouder ze worden hoe groter de kans dat ze met allerlei claims komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vage gevolgtrekking leg je hier. Laten we ervan uitgaan dat wat je zegt over militairen en accijns waar is, dan nog betaal jij niet of nauwelijks indirect mee aan die vorm van 'subsidie.' Dat is dus eigenlijk al je antwoord, daarom wordt het niet afgeschaft, omdat het niet om dusdanige hoeveelheden gaat dat het iets uitmaakt, dit alles ervan uitgaande dat een dergelijke regeling inderdaad bestaat.

Waarom is het in orde als een militair veel privékilometers maakt, maar niet als hij een sigaret opsteekt of een drankje nuttigt? Wat is de logica achter dat onderscheid?