Twee jaar geleden werd deze vraag hier ook gesteld. Het antwoord was toen 20%.
Echter uit cijfers van 2011 blijkt dat 10% van de Nederlanders een strafblad zou hebben.
SimonV
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Is er dan een verklaring hoe dat percentage in een jaar tijd gehalveerd kan zijn? En wat zou het in 2012 zijn geweest?
SimonV
10 jaar geleden
De 20% is gebaseerd op een fraudeonderzoek van Ernst & Young.
De 10% is gebaseerd op een onderzoek van de Radboud Universiteit.
Als de cijfers van het CBS kwamen, zou ik er enig vertrouwen in hebben. Nu heb ik geen flauw idee hoe ze het onderzocht hebben. Misschien zitten we appels met peren te vergelijken.
Mijn conclusie is dat waarschijnlijk zo’n 15% van de Nederlanders een strafblad heeft. Persoonlijke noot: ik vind het geweldig leuk dat je na zoveel jaar nog steeds zoveel belangstelling voor alle vragen en antwoorden aan de dag legt. Dat maakt je terecht tot de nummer 1 van Goeie Vraag!