kan de politie jou een bekeuring geven als hij je niet aanhoudt?

Ik heb net een bekeuring gekregen, maar ik ben niet aangehouden.
Het gaat om het verkeerd inrijden van een eenrichtingsweg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Met de auto? Dan krijg je gewoon in de bus denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bah !!

Antwoorden (3)

Als een agent dat heeft geconstateerd krijg je een bekeuring op kenteken. Je kan dus een bekeuring krijgen zonder dat je bent aangehouden.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan heeft hij toch helemaal geen bewijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verklaring van 2 ambtenaren geldt als bewijs.
ronron1212
10 jaar geleden
Als een ambtenaar in functie de agent jou een overtreding ziet begaan en hij kan je om welke reden niet stoppen kan hij je gewoon bekeuren op kenteken. Zijn vaststelling van de overtreding is genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het woord van een agent weegt zwaarder...het is nl een proces-verbaal op basis van de ambtseed/belofte van die agent. Om die reden kan het ook als bewijsmateriaal voor de rechter gelden (art 344 lid 1 onder 2 wetboek van strafvordering)
ronron1212
10 jaar geleden
Ja mendelson helemaal correct.
Allereerst moet je even het verschillen kennen tussen aanhouden en staande houden. Een aanhouding is eigenlijk hetzelfde als een arrestatie. Een staande houding is het kort ophouden van iemand om gegevens te vragen en eventueel een proces verbaal uit te schrijven.

Door naar je vraag, dit mag. Als een agent een (verkeers)overtreding ziet gebeuren, kan hij zonder staandehouding een proces verbaal uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt steeds vaker voor dat ze je niet staande houden maar op kantoor je NAW-gegevens uitzoeken, om discussie te voorkomen. Of het kan zijn dat ze (belangerijkere) dingen hebben te doen en daardoor kenteken opschrijven en gingen doen wat ze moesten doen.

Dus het is in hun voordeel om je niet staande te houden. Maar soms (als het een
'domme' fout is die menseleven zou kunnen kosten) willen ze je wel staande houden om even een 'stevig' gesprek aan te gaan.