Tot welke hoogte is de tuin van jou en mag er dus niemand over vliegen zonder jouw toestemming?

Tot welke hoogte is de tuin van jou en mag er dus niemand over vliegen zonder jouw toestemming, of tot hoe hoog mag je in je eigen tuin vliegen zonder vliegbrevet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In je eigen tuin vliegen zonder vliegbrevet? Dat is geen tuin meer als je er kunt opstijgen, rondvliegen en weer landen!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Jawel helikopter platform ;-)

Het beste antwoord

De lucht boven de tuin is van jou, maar je mag er niet in vliegen want om te mogen vliegen moet je in Nederland aan allerlei eisen voldoen. Ook mag je geen vliegtuigen boven je grond uit de lucht schieten of tol vragen aan vliegtuigen.

Citaat uit bron:
Of het is toegestaan om in het luchtruim van de eigenaar van een perceel grond te vliegen, wordt uitsluitend bepaald door de publiekrechtelijke wetgeving op het gebied van het luchtrecht

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit de tweede bron:
Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 21
1.
De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2.
Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3.
De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.