Ben je in overtreding als je op de openbare weg fiets met een hele lange lat, zonder rood vlaggetje of iets vergelijkbaars?

Kun je daar in principe een boete voor krijgen?

Auto's die iets vervoeren dat ver uitsteek uit de auto binden daar altijd een rode vlag, of ten minste een plastic zakje aan zodat het zichtbaar is.

Als ik zelf van een bekende doe-het-zelf zaak kom (ik zal geen reclame maken) met een bundel houtjes, doe ik daar een plakbandje om en fiets zo naar huis. Maar die latten kunnen zomaar 2,70 m lang zijn. Dat steekt dus naar 2 kanten flink uit.

Iedereen doet het zo, ik heb nog nooit iemand gezien die er iets aangebonden had.
Maar mijn vraag is: hoe dat wettelijk is geregeld. Kunnen ze je daar in principe voor aanhouden en bekeuren?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Je zou de latten vertikaal kunnen vervoeren...
Summo
10 jaar geleden
Leuk bedacht, ;)
Hoe hou ik die vast dan? en wat doe ik met bruggen, viaducten en bomen die nooit worden gesnoeid..............
Op de een of andere manier is horizontaal geen enkel probleem maar met zo'n mast die 270 cm boven het wegdek uitsteekt rondfietsen en de zaak recht omhoog houden, klinkt echt als niet te doen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja... Als de richting van boven naar beneden niet kan, blijven er twee richtingen over: van links naar rechts, en van voor naar achter. Van links naar rechts fietst wat oncomfortabel, zowel voor jou als voor de medeweggebruikers. Blijft over: van voor naar achter. Die techniek wordt al eeuwen toegepast, toernooiridders deden het al op die manier:
http://farm4.static.flickr.com/3027/2889514627_7b745590d5.jpg Bevalt dat niet, dan kun je gebruik maken van het feit dat het is toegestaan met z'n tweeën achter elkaar te fietsen. De voorste fietser houdt het ene uiteinde van de latten vast, de achterste fietser het andere uiteinde. Is nog minder zwaar ook...

Het beste antwoord

Nah, de fiets is zelf al twee meter dus 270 cm valt wel mee wat het uitsteekt. De berichtgeving is nogal uiteenlopend maar de tendens is toch wel dat bij een fiets dertig cm opzij mag uitsteken en een halve tot een hele meter voor en achter.

Wel mag het de veiligheid en bestuurbaarheid van de fietser (of anderen) niet in gevaar gebracht worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken, voor mijn gevoel steekt er zo echt zowel voor als achter meer dan een meter uit, maar dat klopt dus niet. Het zal er wel mee te maken hebben dat fietsers nauwelijks afstand tot elkaar houden dus ook die 50 cm zitten dan al in de weg.

Andere antwoorden (1)

Voor mag de lading niet uitsteken, aan de achterkant 0.50 meter, de breedte mag niet meer dan 1 meter zijn, voldoe je hier niet aan, dan kun je dus een boete krijgen.
Dit is informatie uit België, maar waarschijnlijk zullen de regels wel vrijwel gelijk zijn in Nederland en België neem ik aan. Neem dus geen risico meer en vervoer de latten op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als kanoeër heb ik regelmatig te maken met ondeelbare lading zoals dat heet. Voor fietsen weet ik de regels niet maar het hier bovenstaande antwoord geeft de vermelde site zelf al aan dat het verouderde info is.... Nederland: wegenverkeerswet artikel 5.18.13 ondeelbare lading Kortweg: Bij een auto mag ondeelbare lading niet meer dan een meter aan de voorzijde en een meter aan de achterzijde uitsteken. Toch langer kan wel maar dan moeten er roodwitte borden bevestigd worden, in dat geval mag maximaal de halve voertuiglengte achter de achteras.
Een rode vlag wordt in de praktijk gedoogd maar mag eigenlijk niet. zie verder: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_02-10-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je de verkeersveiligheid belemmerd door te fietsen met lange voorwerpen.