Mijn werkgever heeft mij tijdens mijn ziek zijn ontslaan. Welk recht heb ik?

Ik heb mij ziek gemeld bij mijn werkgever. Mijn werkgever heeft mij ziek gemeld bij het UWV alleen heeft hij niet volgens procedure gehandeld waardoor dit afgekeurd is bij het UWV. Nu betaald het UWV dus niets aan mijn werkgever waardoor hij mij wil ontslaan. De (secretaresse van de) bedrijfsarts vind niet dat mijn ziekmelding terecht is dus daar kan ik ook niets mee. Mijn huisarts staat achter mijn ziektemelding.

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Bij de meeste werknemers moet de werkgever het salaris doorbetalen als ze ziek zijn (maximaal 2 jaar lang), gewoon uit eigen zak. Of hij moet zich daartegen verzekeren. Er zijn maar enkele situaties dat de werkgever die kosten geheel of gedeeltelijk kan verhalen op het UWV (zwangerschap/bevalling; werknemer is ziek geworden door orgaandonatie; werknemer heeft een no-riskpolis of werknemer is een oudere, voormalig werkloze werknemer.) Kennelijk val jij onder een van deze 'uitzonderingsregels' maar het krijgen van een uitkering van het UWV is een zaak tussen de werkgever en het UWV.

Jij moet gewoon je salaris tijdens ziekte doorbetaald krijgen van je werkgever. Wel meewerken aan alle redelijke eisen die de werkgever stelt aan reïntegratie.

Ook bij ziekte kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen. Maar zolang je geen 2 jaar ziek bent, mag hij 'm niet gebruiken. Doet hij dat toch, dan kan het hem geld gaan kosten. De werkgever kan ook naar de kantonrechter stappen om je arbeidsovereenkomst te laten ontbinden. Maar dat doet de kantonrechter zeker niet zomaar tijdens ziekte. Bij een kennelijk onredelijk ontslag kun je een procedure starten bij de kaantonrechter en als je wint, kan de werkgever zijn portemonnee trekken. Je bent dan meestal wel je baan kwijt.

Dat je huisarts achter je ziekmelding staat, is niet iets waarop je je kunt beroepen. Met de secretaresse van de bedrijfsarts heb je niets te doen. Wel moet je alle voorschriften van de bedrijfsarts opvolgen om weer gezond en wel snel aan het werk te kunnen. (Bedenk wel dat bedrijfsartsen betaald worden door werkgevers. Bedenk ook dat een werkgever een advies van de bedrijfsarts naast zich neer kan leggen, al is het onverstandig dat hij dat doet.)

Kortom, laat je niet bangmaken door je werkgever.

Stopt de werkgever (tegen alle regels in) de doorbetaling van je salaris omdat je ziek bent, schakel dan meteen juridische hulp in.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat gegeven had je niet vermeld in de vraag. Het antwoord:
- in de proeftijd (die is maximaal een maand bij een contract voor bepaalde tijd) mag de werkgever je altijd ontslaan, zonder vergunning. Ook als je op dat moment ziek bent. Het ontslagverbod tijdens ziekte geldt niet in de proeftijd. Omgekeerd geldt het zelfde: in de proeftijd kun je op elk ogenblik vertrekken.
Let op: de proeftijd moet schriftelijk zijn overeengekomen, anders is deze niet geldig. - Als de werkgever je ontslaat in de proeftijd dan moet je nog steeds salaris ontvangen tot de ontslagdatum, ook als je tot die datum ziek zou zijn. Dat hoort bij de loondoorbetalingsplicht van de werkgever.
Computoon
10 jaar geleden
Neem me niet kwalijk, jij was niet de vraagsteller ;-) Antwoord verandert verder niet.