Zijn ruiters verplicht om de uitwerpselen van hun paard op te ruimen?

Als ruiters op de openbare weg lopen of op wandelpaden kuisen ze nooit de uitwerpselen van hun paard op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas blijkbaar hoeven ze dat niet. In het bos op een ruiterpad vind ik het prima maar ze lopen hier ook gewoon op fietspaden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou nergens voor nodig zijn... Het zijn planten eters. Dus hun mest is goed voor de natuur.
En hoe wil je als ruiter 100% in de gaten houden of je paars poept... Dat is erg gevaarlijk als je achterste voren moet zitten
Cryofiel
10 jaar geleden
Een ruiter merkt wanneer het paard moet poepen of plassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mobie, stront wat op wandelpaden en de openbare weg ligt doet echt niets voor de natuur hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verplicht of niet, het zou van fatsoen getuigen om het gewoon te doen.
Vergelijk de hoop van een paard maar eens met die van een hond. Als je die laatste niet opruimt kost dat een forse prent.
Men zou zelfs nog een opvangzak onder de cloaca kunnen hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle hoezo niet? Het spoelt wel degelij naar de zijkant van het fietspad en komt toch zo in de berm terecht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het komt in stedelijk gebied in de GOOT terecht maar dat duurt nogal lang en al die tijd hebben fietsers er last van. Op wegen waar ook motors kunnen rijden kun je ernstige ongelukken krijgen als een motor daar door heen rijdt.

Het beste antwoord

Ik heb een beetje zitten zoeken en het blijkt nu dat het per gemeente en per locatie geregeld wordt in Nederland. Dus op sommige plaatsen in sommige gemeenten is het verboden maar dan net als bij honden: het moet wel een heterdaadje zijn natuurlijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het lijkt er op dat dat in België hetzelfde is, per gemeente geregeld, de ene bron geeft aan dat het niet mag, de andere wel.

http://www.vlaamspaardenloket.be/uploads_docs/2012-06-15-12-40-06_Ruiter-%20en%20mentoerisme%20aan%20de%20Vlaamse%20Kust%20-%20Brochure%20met%20bijlagen.pdf

http://www.bonheiden.be/product/512/default.aspx?_vs=0_n&id=2418
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil de minnaar even komen uitleggen wat ik verkeerd heb gezegd dan leer ik en de vraagsteller er ook nog wat van.