Wanneer geldt welk internationaal recht?

Stel, ik ben in land X (bv. Zambia) op een korte vakantie, en daar vermoord ik een vrouw met nationaliteit Y (bv. Russisch) die daar ook op vakantie is. Ik word niet betrapt, maar een paar maanden nadat ik weer thuis ben, wordt aangetoond dat ik het gedaan heb.

Mijn vraag: onder welk recht zou dit dan vallen ? Dat van land X, omdat de misdaad daar gepleegd is, Nederlands, omdat ik Nederlands staatsburger ben, of land Y, omdat het slachtoffer staatsburger van dat land was?

Mijn vermoeden is land X, maar dat ik 'veilig' zou zijn zolang Nederland me zou weigeren uit te leveren klopt dit? En wat zou er in dat geval gebeuren in het geval dat Nederland me _niet_ uitlevert aan land X, en ik ga daarna naar land Y ? Kunnen die me dan op eigen initiatief oppakken en berechten, dan wel uitleveren aan land X, of zou dat via Nederlandse toestemming lopen ?

Disclaimer: ik ben helemaal geen plannen in die richting , vroeg me gewoon af wat er in zo'n hypothetisch geval zou gebeuren :)

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn idee, gaat het zoals jij het zelf ook al uitgestippeld hebt. Land X dus.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
internationaal recht heeft hier niets mee te maken, hoogstens onderlinge afspraken tussen soevereine landen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat het dan gaat om het land waar het misdrijf is gepleegd. Land X dus in dit geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad heeft dit niets te maken met internationaal recht, dat gaat over oorlogsmisdadigers bijv.
kierkegaard47
10 jaar geleden
ah, ik zie dat ik het inderdaad niet zo handig geformuleerd heb, ik had waarschijnlijk iets moeten schrijven als: welk (nationaal) recht zou van toepassing zijn in een internationale zaak/ verwikkeling als deze ? Ik geloof helaas niet dat ik mijn vraagstelling nog aan kan passen ?
Antoni
10 jaar geleden
Je kan je vraag en de toelichting niet aanpassen, dat klopt. Je kan wel (nieuwe) tekst toevoegen aan je toelichting, als je dat zou willen.

Het beste antwoord

De nederlandse rechter past in dit geval nederlands recht toe. Als land X vraagt om uitlevering wordt onderzocht of we daar een verdrag mee hebben, en wordt indien relevant bedongen dat je niet de doodstraf krijgt. Hoofdregel is dat een land zijn eigen onderdanen niet uitlevert, maar die regel is aan erosie onderhevig. Daarbij kan aan de uitlevering de voorwaarde worden gesteld dat je je straf na veroordeling in Nederland uitzit. Rusland kan wel vragen om uitlevering, maar dat is vrij zinloos. Wel dringt Rusland er via diplomatieke kanalen in land X en Nederland op aan dat de misdaad serieus wordt onderzocht en vervolgd.
Land X kan inderdaad vragen om internationale opsporing, en als land Y een verdrag met hen heeft (of hen een plezier wil doen) word je daar opgepakt en naar hen doorgestuurd. Die uitlevering kan wellicht ook aan Rusland. Dat soort beslissingen zijn niet alleen juridisch, maar vaak ook politiek gedreven.
teusvh