Is de zogenaamde 'dashcam' in nederland toegestaan?

Je ziet het steeds vaker in het buitenland dat bestuurders een dashcam plaatsen achter het voorruit om de gehele rit te filmen en rare of asociaal gedrag dan op youtube plaatsen bijvoorbeeld. Is dergelijke dashcam ook in Nederland toegestaan, met andere woorden; Mag je op de openbare weg gewoon de gehele rit filmen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Jazeker mag dat, maar ze doen het er niet voor om het op youtube te zetten.
Met name in Rusland proberen mensen andere automobilisten op te lichten door opzettelijk te botsen en dan geld te vragen, alsof het jouw fout is geweest. Dus is het handig voor de verzekering als je een dashcam. Dan kun je de beelden aan de verzekering laten zien en zul je niet onterecht geld hoeven betalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://youtu.be/Kjj-1L6qeOc?t=17s

Toegevoegd na 5 minuten:
In de video zijn het met name mensen die voor de auto proberen te springen. Maar het gebeurd ook wel een dat ze met de auto stiekem naar achteren rijden en zo botsen en dan zeggen dat jij naar voren reed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er nog een specifieke wetgeving die inderdaad het dashcam principe toestaat in de auto? Niet dat bij een algemene politie controle de cam in beslag wordt genomen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het Wetboek van Strafrecht zegt in artikel 441b dat het strafbaar is om te filmen met een camera die op een vaste plek staat zonder dat dit is aangegeven, echter een dashcam is geen vaste camera. Je mag dus met zo'n dashcam filmen. Je mag het zelfs publiceren, maar dan heb je wel te maken met het portretrecht. En als je daar nog wat over wilt weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks voor de informatie

Andere antwoorden (1)

Zolang je de opnames privé houdt en niet op internet zet zodat iedereen kan zien waar andere auto's hebben gereden mag het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De weg is openbaar, dus dat is wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag toch gewoon openbaar filmen en publiceren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals WDHBGS zegt weg is openbaar.
Op de openbare weg mag je gewoon filmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is anders grote ophef dat de politie kentekens registreert van voorbijkomende auto's en dat opslaat vanwege de privacywetgeving. Ik denk dat je grote problemen hebt als je kentekens zichtbaar op internet zien. Waarom heeft Google Maps anders alle kentekens en personen onherkenbaar gemaakt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@vdijken, de weg is openbaar. Ik zet in mijn telefoon ook kentekens van auto's die ik zie. Je kunt ze ook gewoon zelf opzoeken op http://rdw.nl en http://vwe.nl.