waarom is moslimjongeren rekruteren voor oorlog in syrie in nederland strafbaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Omdat men dan mensen aanzet tot illegale zaken zoals verboden wapenbezit, het doden [vermoorden] van personen omdat men geen mandaat heeft van de Nederlandse regering, het vernielen van goederen en eigendommen enz
Robby BB

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit geldt niet alleen voor moslimjongeren maar voor iedereen die zich geroepen voelen om mee gaan te strijden, hoe nobel hun bedoeling ook is. De enigste die zouden mogen gaan meestrijden zijn de mensen van Defensie en andere als zij de toelating hebben van de regering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Edraket
10 jaar geleden
Welk wetsartikel wordt voor de strafbaarstelling gebruikt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aanzetten tot geweld maakt jezelf medeplichtig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
KGA je hebt gelijk maar deze jongeren treden niet in buitenlandse krijgsdienst.
Dat zou wel zo zijn als zij in dienst van het Syrische leger zouden treden.
Je kan het strafbaar stellen omdat zij zich aanmelden bij de oppositionele groeperingen in Syrië welke naar het zich laat aanzien aangevoerd worden of in coalitie werken met terroristische organisaties.
Het is dan ook te hopen voor onze maatschappij dat jongeren die de stap gezet hebben en in dienst van de oppositie in Syrië vechten niet meer terug zullen keren naar Nederland.
Hetzij doordat zij worden gedood hetzij door gevangenneming door de Syrische krijgsmacht of anders...
En landverraad is het natuurlijk ten alle tijde.
Óf je kiest voor Nederland en zijn normen,waarden en leefgewoonten óf je kiest voor iets anders waar je een groot offer voor wilt brengen,maar blijf weg van Nederland wanneer de strijd over is want je vind hier niet waar je in het buitenland voor "gevochten" hebt en dat moeten we vooral zo houden...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Deels met je eens Jack7. Maar is het niet zo dat de rebellen in Syrië vechten voor hun vrijheid? Dat heeft Nederland ook gedaan in 1940 / 1945. "je vind hier niet waar je in het buitenland voor "gevochten" hebt."
Als het vrijheid is waar ze voor vechten vinden ze dat in Nederland wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hem hier niet om landveraad, maar wel over dat deze mensen handelingen uitvoeren die volgens de Nederlandse wetten strafbaar zijn. Stel dat er iemand gaat mee strijden in Syrie maar het houd bij bv medische verzorging, dan kunnen ze deze mensen niets maken integendeel, mensen in nood moeten altijd geholpen worden, iets wat ook in de wet staat. Op het moment dat ze in het openbaar een wapen opnemen, iemand gericht verwonden of doden, moedwillig matriaal ,eigendommen beschadigen, mensen ontvoeren, bevolking terroriseren en de Nederlandse regering heeft hun daar geen mandaat gegeven dan zijn ze strafbaar.
Soms geeft een regering ook een verbod om naar bepaalde landen te te reizen.
Oplossing is om minderjarige jongeren die een risico zijn voor zulke zaken, hun paspoort af te nemen, in de plaats zouden ze dan een ander document krijgen om zich te kenbaar te maken. Het is geen waterdicht systeem maar het gaat toch het reizen naar Syrie bemoeilijken. Het reizen naar Syrie zou dan illegaal moeten gebeuren wat de drempel dan toch hoger legt.
Laten wij ook die jeugd niet als misdadigers beschouwen, maar eerder slachtoffers van een situatie. In de moslimwereld heeft het helpen van familie, vrienden en andere een andere dementie.
Vergeten wij niet de duizenden jongen mensen die met de Duitsers zijn gaan vechten tegen het communisme, opgejut door de hoogste instanties van de katholieke kerk. Deze mensen die toen voor een ideaal zijn gaan vechten en daarbij gebruik hebben gemaakt van de Duitsers, andersom was ook waar, zijn bij hun tergkomst ook behandeld als grote misdadigers en collaborateurs, terwijl de katholieke kerk hun handen in onschuld wasten.
Voor alle duidelijkheid ik ben geen duitsgezinden [lees nazi] maar in die zaken moet je wel nuchter en neutraal denken.
Als de Nederlandse en andere regeringen meer zouden ondernemen, om de afgrijselijke toestand in Syrie te verhelpen, dan zou je ook de voedingsbodem wegnemen die de moslimjeugd doet beslissen om er zelf iets tegen te doen.
Ik besluit hier uit dat niet alles zwart wit is en dat alles veel gecompliceerder is. Het is nodig dat de rest van de wereld initiatieven gaat nemen zodat de jeugd dit niet moet doen en hun kostbaar leven moeten verprutsen