Zijn wij als instelling verplicht aangifte te doen van verkrachting van een minderjarige?

Ik werk met jongeren. Een autistsich meisje ( 15) heeft ons verteld dat zij verkracht is, door twee bekenden. We hebben geen bewijs maar ook geen reden om te twijfelen aan haar verhaal. Zelf wil zij geen aangifte doen hiervan.
Zijn wij als instelling of medewerkers van deze instelling, verplicht om aangifte te doen? Haar ouders weten het ook.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn er voor medewerkers van een instelling als deze geen professionelere wegen om deze vragen te stellen dan GV? Want dan lijkt het me toch erg slecht gesteld met de zorg voor dit deel van de bevolking...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CO181
Is niet belangrijk, heel Nederland mag weten wat een instelling moet doen als er zo iets is voor gevallen.
Poet
10 jaar geleden
Elke instelling heeft wel een lijntje om specifieke, incidentele juridische vragen te kunnen stellen. In eigen huis dan wel via een extern verband. Dat zou ik dus ook even via je afd. hoofd of navragen.

Antwoorden (3)

Je bent verbonden aan een beroepsgeheim en hierdoor ben je niet verplicht om een aangifte te doen, muv wanneer de aangifte een levensbedreigende situatie voorkomt. Dit onder andere om de vertrouwensband met je cliënt niet te schaden. Wanneer zij weet dat alles wat ze in vertrouwen vertelt wordt doorverteld aan de politie terwijl ze dat absoluut niet zou willen, breekt het vertrouwen vaak en zal ze minder snel geneigd zijn zulke problemen te bespreken. Best dus het meisje zelf overtuigen dat aangifte een goede stap is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een misdrijf tegen een persoon, beroepsgeheim vervalt op dat moment en zeker bij een minderjarige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu stel je autisme gelijk een een verstandelijke beperking en dat is niet juist!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
theodon en spekkiebekkie: Het meisje heeft zelf de beslissing genomen geen aangifte te doen dus de instelling heeft dat te respecteren.
Oh ja...een autist heeft over het algemeen normale verstandelijke vermogens spekkiebekkie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
viridiflavus: Een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking kan als autist worden beschouwd en die lopen allemaal vrij rond....
Je buurman kan er een zijn of je broer zonder dat jij het ooit gemerkt hebt.
Ze zijn over het algemeen genomen niet achterlijk!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze is autistisch maar zeer goed bij haar verstand, haar autisme beperkt haar "sociale intelligentie" voornamelijk, verder is ze zelffs erg slim
Is het gebeurd toen ze onder jullie toezicht stond? Wat zeg haar persoonlijke begeleider ervan en is er een voogd of curator van haar die ook een beslissing mag nemen. Ze zit niet voor haar zweetvoeten in een instelling en kan beter die beslissing voor haar genomen worden. De instelling is verplicht het te doen wat dat meisje is onder haar toezicht gezet, maar probeer het eerst op de normale manier zoals jullie protocol het aangeeft.

Ik weet uit ervaring dat instellingen het altijd in doofpotten proberen te stoppen of te bagatelliseren om alle rompslomp er om heen niet te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand is verplicht om aangifte te doen bij politie echter als men weet heeft van een dergelijk gebeurtenis men als instelling verplicht hier melding van te doen bij het AMK daar het nog een kind betreft.

Ik raad je wel aan om minimaal melding te doen van een dergelijk voorval bij politie, laat het kind niet in de kou staan.

Hierboven wordt gesuggereerd dat zo iets onder beroepsgeheim valt, een misdrijf tegen een cliënt valt nimmer onder het beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat er in bepaalde gevallen sprake is van plicht om aangifte te doen, van kindermisbruik in ieder geval. En dat dit beroepsgeheim ( Waar zaken die de client mij verteld) overstijgt.