Kun je een tegemoetkoming aanvragen als je na VWO niet gelijk gaat studeren?

Ik ben begin juni 18 geworden en dan schijn je tegemoetkoming aan te kunnen vragen, geldt dat ook als je niet daarna stufi gaat krijgen? En als het dan wel geld, kun je dan die tegemoetkoming blijven krijgen totdat je wel stufi krijgt? Ik ga nu namelijk een tussenjaar doen en daarna wel een studie waar ik stufi voor kan aanvragen. Het gaat om tegemoetkoming scholieren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (2)

Als jij een opleiding volgt dan heb je mogelijk recht op tegemoetkoming scholieren, hiervoor hoef je niet na je opleiding te gaan studeren. Je moet het direct aanvragen, want daar ben je al laat mee. Als jij stopt met de opleiding of een studie gaat doen waar je recht hebt op studiefinanciering moet je de tegemoetkoming scholieren stopzetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je in dat 'tussenjaar' naar school gaat of niet. De tegemoetkoming scholieren is bedoeld als tegemoetkoming in het les- of cursusgeld van voortgezet onderwijs (inclusief volwassenenonderwijs) voor scholieren van 18 jaar en ouder. Omdat je ouders dan geen kinderbijslag meer voor je krijgen maar je wel kosten maakt voor onderwijs, kun je daar een bijdrage voor krijgen.

Of je van plan bent om daarna te gaan studeren, dat maakt niet uit. Daarnaast krijg je de tegemoetkoming scholieren niet "totdat je wel stufi krijgt", maar totdat je geen voortgezet (volwassenen)onderwijs meer volgt, of totdat je 30 wordt. Dus wel of geen studiefinanciering na de tegemoetkoming scholieren is helemaal niet relevant.

Als je recht hebt op de tegemoetkoming scholieren, dan had je eigenlijk de aanvraag al moeten doen. Dit doe je liefst drie maanden voor je 18e verjaardag. Je krijgt dan de tegemoetkoming vanaf het eerste kwartaal na je 18e verjaardag. In jouw geval zou je het kunnen krijgen vanaf 1 juli.

Maar omdat je het hebt over een 'tussenjaar', vraag ik me af of je er wel recht op hebt. Als je dit jaar je eindexamen hebt gehaald en je wilt een jaar gaan werken of iets anders doen voordat je begint met een vervolgstudie, heb je er geen recht op. Je hebt er wél recht op als je bijvoorbeeld HAVO hebt gedaan en daarna VWO gaat doen (en ouder dan 18 bent), maar ik neem aan dat dat niet het geval is. Ook als je wel van school af gaat maar je je examen niet hebt gehaald en je gaat volgend jaar volwassenenonderwijs (VAVO) volgen, kun je er recht op hebben. Maar dat noem je meestal geen 'tussenjaar', dus ik weet niet of je zoiets bedoeld. Als je géén voortgezet onderwijs gaat volgen volgend jaar en je voor dit jaar al klaar bent met je school (eindexamen gedaan) dan heb je er geen recht op.

Meer informatie vind je in de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga niet een jaar werken ofzo, maar ik ga nu een tussenjaar doen op een school waar je geen stufi voor kan aanvragen, maar het is niet dat ik ga werken ofzo.
Ik ga het EH-basisjaar doen (www.eh.nl), kun je daarvoor dan die tegemoetkoming aanvragen?
En wat moet ik dan invullen bij punt 4 van dat formulier?