Kan je verplicht worden vrijwilligerswerk te doen in je zomervakantie?

Ik moet in de zomervakantie Fulltime vrijwilligerswerk doen (32 uur)
Dit omdat ik in een fasehuis zit dit is een huis waar jongeren op eigen benen leren staan. Dit is dus verplicht als je met niks anders komt maar mijn vraag is kunnen zei dit verplichten ik bedoel het heeft toch de naam vrijwilligerswerk en geen dwangarbeid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je moeten leren op eigen benen te staan ja dan kan dat. dwangarbeid is trouwens iets heel anders.
Poet
10 jaar geleden
Je zegt "als je met niets anders komt". Wat voor iets anders moet dat dan zijn? Een vakantieplan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Je moet zelf solliciteren en zoeken. Volgens mij heb je helemaal geen zin om te werken, wil jij helemaal niet volwassen en zelfstandig en onafhankelijk worden. Je zou blij zijn dat ze je uberhaupt iets aanbieden, dat betekent al dat ze je niet compleet in het diepe gooien maar dat je hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ehm nee dat is bullshit ik wil best werken maar dan wel een baan met inkomsten en waaruit maak jij nou weer op dat ik niet wil werken je kent me niet dus daar ben ik dan wel weer benieuwt naar.

Antwoorden (4)

Vrijwilligerswerk duidt er vooral op dat je er geen loon voor krijgt. Verder ben je het verplicht als dat in de voorwaarden/afspraken staat waar ji (of je ouder/verzorger) mee akkoord bent gegaan.

Is het niet mogelijk om echt werk te doen, dus met inkomen of ben je daar te jong voor?

Mijn kinderen moeten vanaf 15 jaar ook werk doen in de zomervakantie, vanaf 14 jaar mag het maar het was nu nog niet te vinden voor mijn oudste maar als hij volgend jaar zelf niets gevonden heeft zoek ik het wel voor hem en als ik het niet kan vinden heeft hij geluk al is vrijwilligerswerk ook een optie. Ik heb er geen zin in om een puber wekenlang hier op de bank te hebben terwijl ik zelf werk. Verder leer je heel veel van (vrijwilligers)werk en daar heb je later weer wat aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik ben ook opzoek gegaan naar werk met een inkomen ik heb wel wat gevonden bij PostNL. Dus ik werk wel ik wil ook best 32 uur werken maarja het liefst niet vrijwillig en vind het ergens ook krom dat het dan vrijwilligerswerk wordt genoemd want totaal vrijwillig doe ik het niet. En anders moet ik met een vakantieplan kommen van 6 weken maar goed ik vind het eigenlijk ook wel gewoon fijn om een keer niks te hoeven plannen daarvoor is het vakantie denk ik altijd zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is je postwerk niet genoeg voor hun en waarom niet? Ik vind het logisch dat ze je verplichten iets te doen, je kunt dus wel degelijk zelf iets zoeken, je bent ouder dan 16 (anders kwam je er niet in bij postnl) en ja het is helemaal niet gek dat ze je iets verplichten. Je moet dat vrijwilligerswerk niet zo serieus nemen met dwangarbeid en verplicht zijn. Je moet IETS doen, dat moeten mijn kinderen ook dus zo gek is dat niet en je mag ook gewoon werk zoeken met een inkomen. 32 uur is helemaal niet zo gek veel, je hebt geen huiswerk daarna dus je kunt van elke overige minuut genieten en je geniet er ook meer van als je daarnaast gewerkt hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het er om gaat dat je niet 6 weken in je nest gaat liggen. Als jij met een vakantieplan komt om b.v. 4 van de 6 weken 24 uur per week te werken, en verder nog 2 weken te gaan kamperen met vrienden, kunnen ze daar volgens mij niet op tegen zijn. Dat is een redelijk normaal patroon voor een zelfstandige puber.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het gaat hier inderdaad om het feit dat ik een goeie dagbesteding moet hebben maar ik moet dit dus 32 uur doen. Wat ik wel raar vind en ook al heb ik die baan bij postnl dan nog willen ze perse dat 32 uur per week desnoods vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke dagen en hoeveel uur ga je werken bij postnl en hoeveel weken? Als je toch aan minstens 25 uur per week komt kunnen ze je niet verplichten OOK nog 32 uur vrijwilligerswerk te doen toch? Lijkt mij een beetje overdreven. Hoe zit het precies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BIj PostNL is voor vaste tijd. maar dat is dus dan 2-4 uur enkel op de Zaterdag maarja dit ga ik dan wel aankaarten als werk wat ze dan maar moeten verwerken als dagbesteding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dan hebben we het dus maar over 2-4 uur. Kon je niet op meer dagen werken daar? Ik kan mij inderdaad dan wel voorstellen dat ze jou niet ontslaan van je vrijwilligerswerk als je dan nog iets van 8 wk lang behoudens 3 uur per week wat doet. Het brengt gewoon te weinig structuur in je leven en je leert er niets van. Wel zit je ze dus daar in de weg.
Dit is onderdeel van de manier waarop ze je leren zelfstandig te worden en je volwassen te gedragen. Binnen het fasehuis waar je zit gelden regels, dit is er kennelijk ook een. Aan de regels moet je je houden.
Overigens ben je zelf kennelijk niet met alternatieve activiteiten gekomen, zelfgekozen werk bijvoorbeeld.

Het kan ook niet de bedoeling zijn dat je zes weken uit je neus gaat zitten eten.
Daar komt nog bij: fulltime is 40 uur, en dwangarbeid is echt iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je bent niet verplicht om vrijwilligerswerk te doen. De consequentie zal dan wel zijn dat je ergens anders moet gaan wonen. Het is zeer de vraag of je daar beter mee af bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is natuurlijk onlogisch om verplicht te worden vrijwilligerswerk te doen.
Toen de dienstplicht nog bestond en soldaten als verkenners naar de vuurlinie moesten riep een sergeant altijd: "Vrijwilligers voor....Jan Piet en Kees jullie gaan...."..
Je moet dus iets doen wat je helemaal niet vrijwillig wilt doen. In de door jouw geschetste leef-en woonomstandigheden is er echter meer aan de hand. Je zit in een soort gezinsvervangend tehuis met als doel volgens gemaakte afspraken tot een betere ontwikkeling te komen. Als het goed is wordt alles wat je doet en laat min of meer besproken en volgens afspraken bepaald. Die afspraken(die beoordeeld worden op nakoming) moet je dus ook nakomen. En al eerder is gezegd, dat het het erom gaat je als een (meer) zelfbewust persoon in de maatschappij te plaatsen, waarbij je evenwichtiger en dus beter met emoties kunt omgaan, die kennelijk nu nog wat onstuimige elementen bevatten. Kom je de afspraken niet na, dan is plaatsing uit het tehuis uiteindelijk een optie. Kennelijk is het niet hebben (kunnen vasthouden) van een baan als alternatief vrijwilligerswerk een dwingende voorwaarde. Het besef dat niet alles van een leien dakje gaat speelt kennelijk een grote rol.
Zie de website van Topaze.

Toegevoegd na 8 minuten:
De een na laatste volzin, voor de verwijzing naar Topaze,
moet zijn: Kennelijk is het niet (kunnen vasthouden) van een baan - vrijwilligerswerk - een dwingende voorwaarde.