Moet ik mijn medicatie zelf betalen tot het verplicht eigen risico van 350 euro?

Ik heb sinds kort mijn ADHD diagnose gekregen. Om te een beetje normaal te functioneren heb ik medicatie voorgeschreven gekregen. Ik heb best een aardige dosis en waarschijnlijk moet die nog wat verhoogd worden. Al met al loopt het aardig in de papieren, per maand ben ik meer dan 50 euro kwijt. Moet ik nou 7 maanden zelf mijn medicatie betalen voordat het vergoed word? (Dat word dan stoppen en disfunctioneel zijn...)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Ja mijn vrouw en ik hebben ook medicijnen die noodzakelijk zijn en die kosten veel geld en ja ze gaan eerst van ons eigen risico af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier hetzelfde... Balen, maar denk ik niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je naar het ziekenhuis moet met een blindedarmontsteking moet je die 350 ook betalen hoor! Dat bedrag moet je dus altijd bij je ziektenkostenverzekering optellen en apart leggen. Als je het niet nodig had kun je het gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit de eerste maand van het jaar al aan mijn eigen risico ivm een erfelijke chronische ziekte (thanks, pa en ma!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plls: ik ook, maar mijn ouders wisten niet dat de aandoening voorkwam in hun familie, dus kan ik ze ook niets kwalijk nemen ;-). Zou ik toch al niet doen hoor, daar niet van. Maar Pelle heeft gelijk: ik noemde het gebroken been, de blindedarmontsteking is ook zo'n bekende: het eigen risico kun je elk moment moeten betalen, of het nu is door een extra onderzoek in het ziekenhuis "voor de zekerheid", of dat je een keer flink onderuit gaat op glad asfalt of een nare infectie oploopt of dat je medicatie nodig hebt: je kunt het zomaar kwijt zijn. Ik ben zelf ergens wel blij dat ik het toch elk jaar al kwijt ben in het begin van het jaar, want daarna hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken en hoef ik ook nooit dat eigen risico mee te laten wegen in een beslissing om wel of niet een bepaald onderzoek te laten doen. Ik zet het dus per maand apart zodat ik in het begin van het jaar het direct kan betalen als ik de acceptgiro krijg. En als je géén chronische ziekte of handicap hebt, moet je er dus vanuit gaan dat je het bedrag nodig kúnt hebben. Heb je dan een laag inkomen en heb je geen spaargeld zodat je het bedrag elk moment op tafel kunt leggen wanneer het nodig is, dan zul je per maand geld ervoor opzij moeten zetten zodat je het kunt betalen als je het nodig hebt. Heb je het dan dit jaar niet nodig gehad, dan kun je het gewoon bewaren voor het volgende jaar en hoef je dat jaar wat minder te sparen voor zorgkosten.

Het beste antwoord

Als je je eigen risico nog niet had 'volgemaakt', dan moet je dat inderdaad eerst doen voordat je zorg vanuit het basispakket wordt vergoed.

Maar bedenk ook dat dit geldt voor álle zorg uit het basispakket: als je je been breekt, zit je ook zó aan die 350 euro. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar het zou natuurlijk zonde zijn als je zou stoppen met medicatie die jou helpt om geldt uit te sparen, en je vervolgens alsnog dat geld kwijt bent aan iets anders.

Bij de meeste verzekeraars is het mogelijk om gespreid te betalen, en bij sommige is het ook mogelijk om elke maand een wat hogere premie te betalen in plaats van in één keer het eigen risico. Als je al weet dat je dat eigen risico gaat opmaken, kan dat handig zijn. Zelf ben ik er elk jaar in januari of soms februari al door, dus spaar ik elke maand alvast een klein bedrag zodat ik aan het eind van het jaar alvast voldoende heb opgespaard om in het nieuwe jaar het eigen risico te kunnen betalen. En bedenk wel: als je het eenmaal hebt opgemaakt, krijg je vanaf dat moment alle zorg vanuit het basispakket gewoon vergoed. Je bent er daarna dus wél voor de rest van het jaar van af.

Toegevoegd na 6 minuten:
De compensatie van het eigen risico gaat helaas afgeschaft worden. Ik dacht er ook nog even aan omdat veel ADHD-medicatie wel op de lijst staat, maar alleen dit jaar opgebouwde rechten komen nog in 2014 tot uitbetaling, daarna houdt het op. En voor dit jaar zou je waarschijnlijk niet aan de vereiste dagdoseringen van minimaal 180 op jaarbasis komen als je recent met de medicatie gestart bent.

Overigens is die compensatie ook maar heel beperkt: het compenseert bij lange na het eigen risico niet volledig, en veel chronisch zieken en gehandicapten vallen buiten de boot. Zo ben ik puur aan m'n medicatie bij het eerste herhaalrecept van dat jaar al door m'n eigen risico heen en is dat al zo sinds dat eigen risico bestaat, maar krijg ik geen compensatie. Voor ADHD-middelen bestaat die compensatie onder bepaalde voorwaarden wél, maar alleen nog op basis van dit jaar, en waarschijnlijk geldt dat dus niet in jouw geval. Mocht je er overigens wél recht op hebben: je krijgt volgend jaar dan vanzelf bericht.

Toegevoegd na 17 minuten:
..en de overige WTCG-vergoedingen, waarbij met name de algemene compensatie chronisch zieken/gehandicapten wat hoger is, wordt dus ook afgeschaft. Maar op basis van enkel gebruik van deze medicatie voor een gedeelte van het jaar, zou je niet in aanmerking komen (zie: www.wtcgtest.nl).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja, da's ook sterk. Ik neem zo'n url eigenlijk altijd letterlijk over, maar blijkbaar deze keer niet. Dat moet zijn: http://www.testwtcg.nl/ Thanks voor je aanvulling!

Andere antwoorden (2)

Ja, maar er gloort hoop aan de horizon, omdat je chronisch ziek bent, dwz je gebruikt het hele jaar door medicijnen krijg je van het CAK elk jaar een bedrag wat meer is dan de 350 euro eigen risico. Ik weet niet of dat dit jaar al wordt geconstateerd, maar volgend jaar zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...alleen wordt daarna de WTCG ook afgeschaft. En dit jaar zou er inderdaad geen recht meer zijn, ik heb even de regels nagekeken. Tenminste: niet op basis van enkel en alleen deze medicatie, maar ik ga er vanuit dat als er andere zorg was, dat eigen risico ook al op een andere manier op zou zijn geweest. Tenzij het meer in de WMO of AWBZ-sfeer zit, maar dan zou er een periodebijdrage gelden en is VS dus al wat meer bekend met het fenomeen van eigen bijdrages in de zorg. Ik vermoed dus dat ook dit laatste jaar dat de regeling bestaat, VS daar geen aanspraak op kan maken. Overigens: het klinkt wel leuk, dat het bedrag dat onder de WTCG wordt uitgekeerd, meer is dan het eigen risico. De werkelijkheid is dat voor heel voor gehandicapten en chronisch zieken de kosten vanwege hun handicap natuurlijk heel ver boven het meer symbolische bedrag ligt dat het CAK uitbetaald. Ik bedoel dat niet als klaagzang, maar het wordt wel eens vergeten.
Sommige medicatie voor adhd geldt zowieso een eigen bijdrage,neem ritalin werkzame stof methylfenidaat,de tabletten die je verspreid over de dag moet innemen worden vergoed ,eigen risico heb je zowieso, neem je concerta dus langwerkende tabletten daarvoor is altijd een eigen bijdrage,soms kunnen artsen er speciale codes bijzetten,antidepressiva worden bijvoorbeeld wel vergoed als de arts kan aantonen dat er hiervoor al minstens 2 verschillende medicijnen gebruikt zijn met niet het gewenste resultaat,je eigen zorgverzekering kan je meer vertellen dus neem contact op je betaald genoeg premie hoor......