Heeft het zin om de politie te bellen na zo'n voorval? (zie beschrijving)

Toen ik vanmorgen op de fiets zat ging een tegemoetkomende automobilist met een rotgang op de andere weghelft rijden om een verkeersdrempel te vermijden. Ik reed op deze weghelft. Hij reed hierbij recht op me af en reed me bijna met hoge snelheid aan. Het scheelde echt niet veel! Ik schrok me uiteraard kapot. Ik stopte onmiddellijk en prentte zijn kenteken in mijn hoofd terwijl hij wegscheurde. Dat kenteken heb ik dus nu.
Nu vraag ik me af of het zin heeft om de politie te bellen om dit voorval te melden? Dan bedoel ik dus geen 112 maar 0900-8844. Aangezien er geen bewijs of iets dergelijks is dat dit gebeurd is, en ik de enige getuige ben, vraag ik me af of de politie iets doet met mijn melding. En zo ja, wat doen ze dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

ja melden bij politie misschien dat ze daar meer meldingen krijgen van deze persoon dat hij een associaal gedrag vertoont

Toegevoegd na 1 minuut:
men kan dan een keer gaan posten en hem eventueel volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent.

Ik denk niet dat het veel zin heeft om de politie te bellen. Alleen als de politie erbij was geweest hadden ze hem kunnen bekeuren wegens gevaarlijk rijgedrag. Nu er geen gevolgen zijn van zijn gevaarlijk rijgedrag is het niet mogelijk deze persoon ergens verantwoordelijk voor te houden. Dit zou anders zijn geweest als je schade had opgelopen door het voorgeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk moet je er melding van maken bewijs of niet je komt niet met een smoes op het bureau.
mocht er wat gebeuren omtrend het voertuig [betrokken bij een ongeval] dan zegt jouw melding wat over het rijgedrag van deze persoon en dat zal meewegen in de afwikkeling van het ongeval of iets in die geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melden! Mogelijk zal je worden gevraagd om aangifte te doen. Hij heeft willens en wetens jouw leven mogelijk in gevaar gebracht met roekeloos rijgedrag! Ondanks het feit dat je geen getuigen hebt zal de politie de bestuurder opzoeken of doen "uitnodigen." Zeker na een aangifte moeten ze actie ondernemen. De bewijslast zal lastig zijn, maar de bestuurder zal bezoek of uitnodiging van de politie als zeker niet plezierig vinden. Volgende keer bedenkt hij zich dan wel!
Suc6 en relax now
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Atlantyze, ik hoop dat je van de schrik bekomen bent. Dit rijgedrag valt in de categorie 'asociaal'. En dus:

Ja, gewoon bellen. De melding kan dan gerapporteerd worden mét het kenteken. Deze bestuurder zal dit waarschijnlijk niet bij die ene keer laten en uiteindelijk tegen een bon of proces - verbaal oplopen en daarmee zijn rijgedrag verbeteren.

Jij hebt er misschien niets meer aan maar jouw info kan Nederland helpen een stukje veiliger te worden.

Doe je niets dan weet je zeker dat er niets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat heeft zin, als die voor een ander vergrijp gepakt wordt, worden alle gegevens opgevraagd en opgezocht en dan komt het naar boven... Ze doen nu niets maar als zulk een rijder dan voor iets anders gepakt wordt, komt dit er wel bij... Hij kan dan minder snel zich beroepen op dat het de eerste keer was... Dus die heeft meteen geen enkele verzachtende omstandigheid meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd melden! Misschien hebben er al andere mensen die hier getuige van waren gebeld. Zo iemand loopt toch wel een keer tegen de lamp en het is beter dat hij dan al bekend is. Hoe meer aangiften tegen zijn rijgedrag in de database bij de politie zitten hoe beter voor de politie om hem te confronteren. Dit laat je toch niet voor wat het is, want dit frustreert de hele dag nog hoor! Het helpt al dat je er iets mee gedaan hebt, dus aangeven!
amc
14 jaar geleden
ik hoop dat je al van de schrik benrt bekomen

en ja je moet aangifte doen hoor, zelf heb ik ook een dergelijk iets mee gemaakt er waren geen getuigen maar heb wel aangifte gedaan

die persoon moest op het politie bureau komen en later bleek dat die nog veel meer op zijn kerfstok had

omdat er geen getuigen waren is hj niet vervolgd voor dit voorval ,maar ik zelf had er wel een goed gevoel van overgehouden je kunt altijd beter iets doen dan niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen zal zeggen dat je dit moet melden. De politie zal hetzelfde zeggen als je dit als open vraag stelt.

De praktijk is helaas anders. Ik zal je vertellen wat mij is overkomen. Als waarschuwing, want ik heb me volkomen verkeerd gedragen.

Ik stak een weg over op een zebrapad. In de verte kwam een auto aanrijden. Gezien de nog redelijk grote afstand, had hij alleen maar even zijn gaspedaal hoeven loslaten; daarna had hij zijn weg kunnen vervolgen.

Maar nee, in plaats daarvan gaf hij vol gas. Ik moest wegspringen om niet door hem te worden geraakt. Vier mensen waren hier direct getuige van.

Ik liet door een handgebaar (nee, geen middelvinger) merken dat ik zijn gedrag, eh, niet op prijs stelde. De auto remde abrupt (dat kon hij nu plotseling wel), keerde, en kwam mij met piepende banden achterna.

Een gespierd heerschap stapte uit en kwam op me af. Hij bedreigde me met flinke mishandeling. Gelukkig zag ik hem aankomen, ik had al 1-1-2 ingetoets op mijn mobieltje en liet hem mijn mobieltje zien. Toch kwam hij op me afgerend. Ik vluchtte een sportschool in, waar op dat moment veel mensen aanwezig waren.

Ongeveer tien mensen zagen hoe hij op me af kwam, en hoorden zijn bedreigingen.

Gezien de grote hoeveelheid mensen droop mijn belager toch maar af.

Ik had nu dus vier getuigen van een poging tot opzettelijke aanrijding, en tien getuigen van de achtervolging en de bedreigingen. Ik had een uitstekend signalement, en ik had kenteken, kleur, merk en type van de auto.

Een fluitje van een cent voor de politie, dacht ik.

(vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(vervolg) Het was inderdaad een fluitje van een cent. De politie liet mij weten dat ik flink fout zat. Ik had mij namelijk schuldig gemaakt aan uitlokking. Die poging tot aanrijding? "Och meneer, een voorrangsgeschilletje gebeurt tientallen keren per dag. De één denkt dat het nog net kan, de ander vindt dat het niet had gekund. De één ziet opzettelijk afsnijden, de ander ziet geen probleem. Voor zulke futiliteiten komen wij echt niet in aktie." Die achtervolging? "Meneer, u heeft dit gedrag zelf uitgelokt. Ik moet zeggen dat deze automobilist zich wat beleefder had kunnen gedragen, maar zijn gedrag is puur het gevolg van úw handeling." Die bedreigingen? "Meneer, de automobilist was kwaad omdat u hem heeft uitgedaagd. Da's logisch. Hij had zich misschien wat meer hebben kunnen inhouden, da's waar. Maar u bent degene die dit gedrag heeft uitgelokt. Dat had u dus beter niet kunnen doen." Toen ik mijn verbazing uitte over deze antwoorden, werd mij verteld dat ik wel naar het bureau mocht komen als ik echt heel graag aangifte wilde doen. Dat klonk echter zodanig ontwijkend, dat ik vroeg wat er dan met mijn aangifte zou gebeuren. "Tja meneer, zulke futiliteiten hebben absoluut geen prioriteit. We zullen uw aangifte opnemen, en hem dan op de stapel leggen. We zullen geen aktie ondernemen." Als laatste opperde ik nog dat iemand die zo gevaarlijk rijdt en zo bedreigend optreedt, misschien wel meer dingen op zijn kerfstok heeft. "Meneer, da's des te meer reden om geen aangifte te doen. Als u aangifte doet, en ALS wij er dan achteraan zouden gaan, zou hij uw naam en adres te weten komen. U zegt zelf dat u hem bedreigend vindt. Zou u het fijn vinden als hij weet hoe u heet en waar u woont?" Einde verhaal. Als ik deze automobilist nog eens zie, ben ik moreel verplicht mijn excuses aan te bieden aan mijn slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te geloven!
Dit soort gedrag is schering en inslag en gebeurt ettelijk malen per dag. Het zou prachtig zijn dat je dit soort gedrag zou kunnen melden in de verwachting dat er dan ook iets mee gedaan werd. Je hebt het dan over tien duizenden gevallen per jaar. Tel daar nog eens bij alle andere vergrijpen van b.v. automobilisten, zoals snijden, rechts inhalen, op de vluchtstrook rijden, etc, etc, etc, en je zit al vlug op honderd duizenden meldingen per jaar. De politie kan deze stroom van meldingen niet verwerken gezien de inefficiëntie waarmee ze werken en de gebrekkige computersystemen. Zelfs in een klein, maar geautomatiseerd land als Nederland ziet de politie geen kans hun databestanden landelijk aan elkaar te koppelen. Op de politiebureaus is het een administratieve chaos. Dus vergeet je aangifte maar, verloren tijd.
Sorry dat ik zo realistisch ben!

http://www.nu.nl/internet/1938818/problemen-met-nieuwe-computersystemen-politie.html

“quote”
''In de korpsen waar de nieuwe basisvoorzieningen zijn uitgerold, heeft dit in veel gevallen geleid tot grote onrust en in enkele gevallen tot administratieve wanorde'', vertelt voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP namens de bonden.
''Veel politiemensen hebben geklaagd dat er een enorme toename aan administratieve rompslomp is ontstaan. In veel gevallen deed men twee tot drie maal zo lang over een administratief proces als in het verleden. De invoering is veel te voortvarend ingezet en het draagvlak voor de nieuwe systemen heeft bij de politie een flinke deuk opgelopen.''
“unquote”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een speciale website voor het melden van dit soort asociale weggedrag(zie bron). Te lezen valt dat aangemelde bestuurders worden aangesproken op hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker melden, zo kun jij misschien voorkomen dat hij iemand doodrijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevaarlijke rijgedrag is een misdrijf. Van dit misdrijf kun je aangifte doen. De politie is verplicht de aangifte op te nemen. Bewijs heeft de politie pas nodig als de gedraging wordt ontkend. Als hij (het zal wel een man zijn) het niet ontkent, kan hij daarvoor veroordeeld worden. Een gesprek bij de politie heeft altijd zin.