Ja, films uploaden is strafbaar, tenzij je daar toestemming voor hebt gekregen van de auteurs.

"Downloaden en uploaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal zonder voorafgaande toestemming van de makers dan wel betaling aan de makers hiervoor is ten alle tijde strafbaar. Op dit moment is het zo dat downloaden voor eigen gebruik wel gedoogd wordt, mits u de downloads niet weer (direct) opnieuw aanbiedt aan anderen. Eigen gebruik wil zeggen voor zelfstudie, onderzoek en gebruik in een niet openbare gelegenheid zoals thuis of in de auto. Dit geldt zowel voor muziek als film. Commerciële software mag nooit gekopieerd worden. Freeware en shareware mag wel gebruikt en gedeeld worden. Freeware is gratis software, voor shareware moet u meestal een kleine donatie of betaling doen. U mag dus nog wel mp3- of filmbestanden downloaden en deze op een DVD branden en thuis of in de auto afspelen. U mag de bestanden niet in een cafe of ander zaaltje afspelen. U vertoont dan het werk in het openbaar en dat mag dus niet.

De diensten die de muziek, films en software aanbieden en deze weer laten uitwisselen, zijn dus strafbaar. Kazaa, Emule, Torrent sites e.d. mogen dus niet. Veel van deze sites worden in Nederland door Brein uit de lucht gehaald. Wanneer u bestanden via deze diensten downloadt, moet u zorgen dat van uw computer niets gedownload kan worden. U moet de uploadmogelijkheid dus uitzetten. In veel van deze software is dit mogelijk. Diensten als I-tunes mogen wel aangezien zij downloads tegen betaling aanbieden. U betaalt dus eerst en mag dan een CD downloaden. Vervolgens mag u dan voor eigen gebruik een kopie maken. U gaat wel de fout in wanneer u meerdere kopieen gaat maken die u - wel of niet tegen betaling - aanbiedt of verkoopt. Ook hyperlinks op een website naar auteursrechtelijk werk die op een andere computer staat mag niet. Ook afspelen van beschermde mp3 bestanden of filmpjes mogen niet. Ook op You Tube zijn afgelopen tijd veel filmpjes zoals veel videoclips verwijderd op verzoek van de makers. Als u zelf iets filmpt mag u dat vaak wel op You Tube zetten maar een popconcert opnemen en publiceren is zonder toestemming ook strafbaar ondanks dat u de maker van de film bent, verveelvoudigt u zo wel het werk van een artiest."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang een film met auteursrechten is beschermd mag je dit niet doen zonder toestemming.

Echter gebeurt het wel eens dat (tijdelijk) de auteursrechten wegvallen (kan om verschillende redenen zijn) en dan kan het wel.

In de link staan films (en er zijn ook documentaires) waarbij de rechter er niet op zitten. Dit kan morgen bij wijze van spreken weer aangepast zijn.

Scary Movie 5 is geen "public domain'-film zoals ze dat noemen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
10 jaar geleden
Het is wel strafbaar maar straf zul je niet krijgen. Hoogstwaarschijnlijk wordt je film verwijderd en krijg je een negatieve aantekening. Als je dit vaker doet wordt je account opgeheven.
Duitsland is een ander verhaal, daar moet je echt voorzichtig zijn anders heb je zo een claim aan je broek.