Waarom vallen verzekeringen niet onder de Wet van Dam (voorkom stilzwijgend verlengen contracten)?

Waarom zijn verzekeringen uitgesloten van de Wet van Dam, waarin staat dat een contract op ieder moment en binnen 30 dagen opgezegd moet kunnen worden?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Verzekeringen die na 1 januari 2010 zijn afgesloten, hebben een looptijd van één jaar. Zeg je de verzekering vervolgens niet op, dan verlengt jouw verzekeraar de polis met nog eens één jaar. Maar na deze verlenging kun je de polis dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Wissel je van verzekeraar, dan ga je een nieuw contract aan. Hiervan is de looptijd ook weer één jaar. Ná het eerste jaar geldt wederom een opzegtermijn van één maand.

De nieuwe regeling geldt alleen voor verzekeraars die lid zijn van het Verbond voor Verzekeraars en schadeverzekeringen aanbieden.

Verzekeraars die niet zijn aangesloten bij het Verbond hebben geen verplichtingen. Zo vallen telefoonverzekeraars buiten de nieuwe regeling. Ook geldt de regeling niet voor een levensverzekering en zorgverzekering.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de reacties staat dat het om een telefoonverzekering gaat. ProAssist is niet aangesloten bij het Verbond Verzekeraars. Kijk in de polisvoorwaarden wat er met jouw is afgesproken over opzeggen en hoe je kan opzeggen.
De voorwaarden zullen leidend zijn. Als het bedrijf zich niet aan de Polisvoorwaarden houdt kun je een klacht indienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
walter
10 jaar geleden
Dank je, maar dan vallen verzekeraars die niet aangesloten zijn bij het VvV er dus buiten, en kunnen die dus altijd alles maken....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vallen onder het toezicht van AFM. Zie verder de aanvulling op het antwoord en dan met name:
De voorwaarden zullen leidend zijn. Als het bedrijf zich niet aan de Polisvoorwaarden houdt kun je een klacht indienen.
walter
10 jaar geleden
Ze houden zich wel aan de 3 maanden die in de algemene voorwaarden staan, dat s het probleem niet. Maar ik vroeg me af waarom verzekeringen niet aangesloten bij het vvv kunnen doen wat ze willen en voor hen niet de Wet van Dam geldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via de bronlink staat onder andere informatie over AFM. Je zou dit probleem via het contactformulier aan het AFM kunnen voorleggen. Als blijkt dat veel consumenten hiermee een probleem hebben kan dat misschien reden zijn voor aanpassing van de regels of de wet.

Andere antwoorden (1)

Omdat sommige verzekeringen zoals zorgverzekering en WA voor auto en brommer verplicht zijn. Je wilt toch niet een boete van €380 krijgen als je auto plotseling niet meer verzekerd is!