Als je een koopwoning hebt, heb je dan recht op een bijstandsuitkering?

Je hebt een hypotheek, GEEN overwaarde en je raakt je baan kwijt zonder recht op WW. Heb je wel recht op bijstand en zo ja/nee, waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Dat recht kan bestaan maar de gemeente beslist hierover. De bijstand is een vangnet voor het geval er geen enkele andere inkomstenbron is. Uiteraard moet je blijven solliciteren (tenzij de gemeente ontheffing daarvan ontleent, zo niet kan de gemeente de uitkering stoppen) en werk aanvaarden.

"Als u en/of iemand uit uw gezin eigenaar is van een woning en u kunt niet in uw levensonderhoud voorzien, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering. Van belang is dat u aan de voorwaarden voldoet. Een van deze voorwaarden is dat u niet te veel vermogen mag hebben. Een eigen huis wordt beschouwd als een onderdeel van uw vermogen. Uw gemeente zal dan ook beoordelen hoeveel vermogen er in uw woning zit. Uw gemeente kijkt hierbij naar de overwaarde van uw huis.

Is de overwaarde van uw woning lager dan € 48.900,00, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering om niet als u aan twee voorwaarden voldoet.

1. U woont (met uw gezin) zelf in de woning
2. Van u en/of uw gezin kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. U kunt hierbij denken aan de situatie waarin uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.

Voldoet u niet aan beide voorwaarden, dan kan uw gemeente u verplichten om de woning te verkopen of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud. U heeft dan geen recht op een bijstandsuitkering."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik lees voldoe ik volledig aan de eisen, maar bij de aanvraag werd mij verteld dat ik geen recht heb op een uitkering omdat ik dus een eigen woning heb en dus vermogen. Mijn reactie hier op was dat ik alleen maar schuld heb, aangezien ik alleen rente betaal en geen aflossing en daarnaast is de waarde ook nog gezakt. De WOZ-waarde voor mijn woning is dit jaar op 79.000 euro gezet en mijn hypotheek is ongeveer 90.000 euro. Hier werd overigens niet naar geluisterd. Er werd wederom herhaald dat ik vermogen heb en dus geen recht op bijstand. Zou het nu dus zo kunnen zijn dat desbetreffend persoon geen verstand heeft van zaken en mij daardoor onrechtmatig een uitkering weigeren? Het kan natuurlijk zijn dat ik een uitzonderlijke situatie ben en die persoon daar niet bij stil staat? Alvast bedankt voor de informatie!!
Computoon
10 jaar geleden
Probleem is dat de ene gemeente de regels strikter interpreteert dan de andere. Is er wellicht sprake van meer vermogen (spaargeld bijv.) van jezelf of eventuele gezinsleden? Een auto? Normaal gesproken wordt een verzoek gemotiveerd afgewezen als je er geen recht op hebt. Niet het geval? Roep juridische hulp in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je schuld hoger dan het vermogen is dus sprake van negatief vermogen.
In dat geval heb je wel degelijk recht op een bijstandsuitkering.
De schulden worden afgetrokken van de waarde van bijv. woning,contant geld,tegoeden op bankrekening en/of spaarrekening,aandelen,auto,boot,caravan,motoren e.d.