Wat voor recht heb je als de fotograaf niet komt opdagen op de fotoshoot?

Bijvoorbeeld bij speciale momenten als een fotoshoot op een bruiloft.
Wat als hij niet komt opdagen, maar je wel betaald hebt en beide een contract hebben getekend? In het contract staat niets vermeld over dat de fotograaf niet mag wegblijven zonder reden overigens.

Staat alleen dat je een compensatie kan krijgen als de fotograaf niet kan komen wegens medische redenen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bellen, vragen waar die blijft, is ie niet ziek dan mededelen dat je iets anders regelt en alle (ook extra) kosten op hem verhaal. (Zou ik doen. :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets zou ik in het contract wel hebben opgenomen. En dan nog is het altijd raadzaam een tweede fotograaf op de achtergrond te hebben. Dan nog, als je zelf trouwt, wil je ook graag dat het mooi op de foto komt, en als de fotograaf dan ziek is.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zit fout dat je de fotograaf vooraf betaalt!

Het beste antwoord

Je schrijft zelf dat er in het contract staat dat je enkel compensatie kan krijgen als de fotograaf niet kan komen opdagen wegens medische redenen.
Wel dan lijkt het mij evident dat je hem vraagt of hij een reden kan opgeven en als die niet van medische aard is dan heb je dus geen enkel verhaal ter terugvordering van je centen.

Persoonlijk zou ik zo'n contract nooit tekenen want je zet jezelf hiermee in een héél zwakke positie.
Ik zou op zijn minst een clausule willen dat er voor vervanging gezorgd wordt bij eventueel oponthoud van de eerste fotograaf.

Verder vermoed ik dat de fotograaf zelf enkel op financiële tegemoetkoming van zijn verzekering kan rekenen als er officiële medische bewijzen van tijdelijk onvermogen tot werken zijn. Er zijn wel meer zelfstandigen die zo'n verzekering afsluiten.

Moraal van het verhaal, zorg Altijd voor een Plan B (of zelfs meerdere noodplannen) bij gebeurtenissen die voor jou té belangrijk zijn om de mist in te gaan.

Laat dit voorval echter niet aan jouw goed humeur of vertrouwen knagen en trek jullie huwelijkskleren nog eens aan op een andere dag en maak er een fijne foto-shoot dag van.
Vraag de fotograaf of hij jullie vooralsnog wil tegemoetkomen bij deze actie.

Enne.... no hard feelings tegenover die fotograaf hoor want die keren zich enkel maar naar jou terug op andere momenten die jou alweer niet goed gaan uitkomen. Jullie hebben een contract met bepaalde voorwaarden getekend en daar kan je die fotograaf nadien echt niet op aanspreken vind ik.

Leer er gewoon jullie eigen lessen uit en teken enkel nog contracten waar jullie je 100% goed bij voelen!

Liefs, Succes en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt sowieso recht op je geld terug omdat je betaald hebt voor een dienst die niet geleverd is.

En in een goed contract zijn beiden partijen goed gedekt en is er een soortvan "in erge gevallen clausule".
En een beetje fotograaf heeft een back-up ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het duidelijk?
Had je het antwoord liever met nog iets aangevuld?
Artikel 6:74 bw, wanprestatie, een verbintenis niet nakomen.

Hier kan je meer lezen http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wanprestatie