Wanneer is artikel 239b Stgb (geiselnahme) ingevoerd en waarom ?

Met een link naar waar je het antwoord hebt gevonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Gevonden via het ministerie van Justitie (2e link) de pdf van: Strafgesetzbuch (StGB) Ausfertigungsdatum: 15.05.1871 (datum van uitgifte) zie voor volledige tekst de 1e link.
Wikipedia geeft antwoord waarom: De moderne politieke partijen in Duitsland zijn in het midden van de 19e eeuw ontstaan, toen afgevaardigden in parlementen zich begonnen te verenigen tot hechtere groeperingen. In het Duitse Keizerrijk, dat in 1871 tot stand kwam, konden de partijen via de Rijksdag meebeslissen over de wetgeving.

In de tekst zit een link naar de geschiedenis van Duitsland waar je verder kunt lezen
Spanningen tussen Pruisen en Frankrijk leidden in 1870 tot de Frans-Duitse Oorlog, waarin ook de Zuid-Duitse staten meestreden. Na de Duitse overwinning, waarbij en passant Elzas en Lotharingen werden veroverd, werd op 18 januari 1871 te Versailles het Duitse Keizerrijk geproclameerd met Wilhelm I van Pruisen als Duits keizer.