Kan ik een zaak spannen tegen een arts/verpleging als zij niet eerlijk en transparant zijn geweest?

De laatste paar dagen voor mijn oma’s overlijden zaten mijn moeder en ik dagelijks aan het bed van mijn oma toen een zuster haar een morfine drankje (Oramorph) wilde geven. Mijn moeder schrok daar zo erg van dat zij het drankje door de gootsteen weggespoelde. Hierdoor kwamen wij in gesprek met de hoofdzuster, de manager van het verpleeghuis en een waarnemende arts. Geen van allen wilden beantwoorden onze vraag wanneer zij met het drankje waren gestart, laat staan dat zij mij, noch mijn moeder het medisch dossier lieten inzien, terwijl wij daar nadrukkelijk om hadden gevraagd.

Toen ik de waarnemende arts er mee confronteerde dat het drankje als doel dient om iemand te laten wegglijden, ontkende zij dit. Zij beweerde dat het drankje werd gegeven, zodat mijn oma minder pijn zou lijden (zij had doorligplekken en was erg vermagerd) en minder zou rochelen. Maar omdat mijn oma volgens de arts veel pijn leed, moest zij een morfine injectie krijgen. Ondanks dat mijn moeder en ik hier niet in mee stemden, werd de injectie toch gegeven. Veertien uur later overleed mijn oma.

Het is nu 2 weken later. Het voorval knaagt nog steeds aan ons. Wij hebben ervaren dat het personeel niet eerlijk en transparant is geweest. Mede omdat wij pás 2 weken voor het overlijden werden ingelicht dat oma achteruit ging, maar bij aankomst - nog op dezelfde dag na dat bericht - was oma niet veel meer dan vel over been, terwijl zij eigenlijk nog wilde eten en drinken, maar met morfine ging dit niet meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Ieder ziekenhuis heeft een klachtenpersoon bij wie je met een klacht terecht kunt.
Een gesprek met deze persoon regelen lijkt me een eerste stap.
Sterkte met het verlies van je oma.
anneliez
10 jaar geleden
Je zou een klacht in kunnen dienen, maar waarom zou je?
Morfine is echt niet bedoeld om de patient te laten sterven, maar om het lijden te verlichten.
ja en dat men pas 2 weken tevoren zei dat ze achteruit ging: misschien was het toen ook pas duidelijk. (Mijn moeder ging een week voor haar overlijden pas zo achteruit dat duidelijk was dat ze zou overlijden) . Het was nog wel te merken dat ze pijn had, dus die morfine was een uitkomst. (als ik bedenk hoe mijn vader de laatste dag geworsteld heeft met de dood, vind ik het jammer dat toen die morfine nog niet gebruikt werd.
En verder : Mag iemand dood gaan aan het eind van haar leven? Afscheid nemen is moeilijk, maar wat was voor haar het nut van blijven leven? Alleen maar omdat jullie geen afscheid wilden nemen?
Sorry dit klinkt misschien hard, iemand verliezen is erg, maar geniet van alle goede herinneringen en wees blij dat ze geen pijn heeft geleden door die morfine

Het beste antwoord

Dit is inderdaad geen nette gang van zaken, maar ik geloof niet dat het een sterke zaak zou maken. Je moet zeker een officiële klacht indienen bij het ziekenhuis, dat is een sterke boodschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat een zaak tegen de behandelend arts veel succes heeft.

Want wie heeft de verantwoordelijkheid?
Hoe oud was je oma?
Waarom mocht ze niet rustig sterven?
Waarom heeft jouw moeder bezwaar tegen het toedienen van een pijnstiller?
En waarom mocht ze zelfs geen morfine-injectie?
Wat wilden jullie dan?
Dat oma veel pijn zou hebben?
ORAMORPH oplossing is een sterk werkende pijnstiller die zowel op het centrale
zenuwstelsel als op het zenuwstelsel elders in het lichaam werkt.

Ik denk dat er vooral iets mis is gegaan in de communicatie.
Dus ga nog eens rustig praten, laat je alles goed uitleggen en
beslis dan of je een klacht indient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Prima goed antwoord ++