Hoeveel dagen krijg ik vrij als ik ga trouwen?

Is er een wettelijk minimum aantal vrije dagen als je gaat trouwen? Ik werk full-time met een vast contract, mijn werkgever heeft mij alleen op mijn trouwdag vrij gegeven, maar als ik mij goed herinner krijg je minimaal 2 dagen vrij. Wie weet hier meer over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
21.3K

Het beste antwoord

Wet of cao?
Er zijn diverse soorten verlofregelingen. Sommige daarvan zijn wettelijk geregeld in de Wet Arbeid en Zorg (WAZO) terwijl andere in de cao zijn vastgelegd. Mochten verloven die normaal gesproken onder de WAZO vallen onder een afwijkende regeling in de CAO zijn opgenomen, geldt in dat geval de cao.

WAZO
De volgende verlofregelingen zijn geregeld in de WAZO. Je bent als werkgever wettelijk verplicht je werknemers vrij te geven voor de gebeurtenissen die onder deze verloven vallen.
zwangerschaps- en bevallingsverlof;
ouderschapsverlof;
kortdurend zorgverlof (tiendaags zorgverlof);
calamiteitenverlof;
adoptieverlof;
kraamverlof;
langdurend zorgverlof;
levensloopregeling.

Meer over de WAZO lees je in dit artikel (bron)

Cao
Ook kunnen werknemers verlof krijgen voor gebeurtenissen die niet in de WAZO zijn geregeld, bijvoorbeeld wanneer een familielid gaat trouwen of komt te overlijden. Dit heet bijzonder of buitengewoon verlof. Deze verlofregelingen zijn opgenomen in de cao. Let op, deze zijn per arbeidsovereenkomst verschillend. Indien je werknemers verlof willen voor een gebeurtenis die niet in de WAZO of cao is geregeld, ben je niet verplicht daarvoor vrij te geven.
Wel is het natuurlijk belangrijk dat je je als werkgever flexibel opstelt en het welzijn van je werknemers in de gaten houdt. Zo is het bijvoorbeeld niet verplicht om iemand een vrije dag te geven of te laten opnemen bij het overlijden van een goede vriend of vriendin omdat hier niet om bloedverwanten gaat. Toch kun je je ook wel voorstellen dat een werknemer graag afscheid wil nemen en het verlies moet verwerken.
Lees hier meer over hoe je er achter komt onder welke cao je onderneming valt.

Overzicht
Hieronder hebben we de verschillende soorten buitengewoon verlof op een rijtje gezet. Check voor de precieze regeling je cao.

Ondertrouw

Wanneer een werknemer in ondertrouw gaat, heeft hij/zij normaal gesproken recht op één vrije dag.

Huwelijk

Als een werknemer zelf gaat trouwen heeft hij/zij recht op twee tot vier vrije dagen.

Meer in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bijzonder of buitengewoon verlof kun je aanvragen voor een aantal verlofsituaties die niet wettelijk zijn geregeld. Bijvoorbeeld voor een huwelijk, verhuizing of begrafenis.

Als er iets op dit gebied geregeld is, moet het staan in de cao, de arbeidsovereenkomst of het bedrijfsreglement (personeelshandboek). Dat is gelukkig meestal het geval. Als dit niet het geval is, kun je wellicht toch het beste contact opnemen met de afdeling personeelszaken -die tegenwoordig vaak HR moet heten- of er iets te 'regelen' is.

Maar de wet regelt dit dus niet.
Computoon