Ben ik strafbaar nu ik in bezit ben van een paspoort van een vriendin?

Een goede vriendin ligt in het ziekenhuis en vroeg me om het mee te nemen om het tijdelijk te bewaren. Juist om te voorkomen dat het kwijt raakt. Achterin staat dat afgifte alleen mag als er een wettelijke verplichting is. Die plicht is er niet. Ik heb geen enkele juridische band met haar. Zuiver juridisch gezien:strafbaar of niet? Vanuit sociaal oogpunt heb ik niets te vrezen denk ik :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
10 jaar geleden
De politie vindt het verdacht als zij een paspoort van een ander vindt bij een fouilleeractie of een huiszoeking, maar voor de rest hoef je je geen zorgen te maken, want je hebt een goede reden om het te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze heeft ook in het ziekenhuis een idbewijs nodig dus ik snap niet goed dat ze het afgeeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle: Een ID-kaart/rijbewijs is ook een geldige identificatiebewijs. Wellicht heeft ze een van die documenten in bezit? In dat geval hoef je je paspoort namelijk niet meer bij je te dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan had ze hem ook niet meegenomen denk ik zo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de opname heb je een identiteitsbewijs nodig. Daarna niet meer. Veiliger is het dan om het niet in het ziekenhuis te bewaren, daar verdwijnt nog wel eens iets op onverklaarbare wijze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is ze wel rechtstreeks na een ongeluk naar het ziekenhuis gebracht, weet jij veel.

Antwoorden (2)

Nee, natuurlijk ben je niet strafbaar. Alleen heeft je vriendin een probleem als er om haar paspoort gevraagd wordt. Want die heeft ze op dat moment dan niet.
Het is in ieder geval erg aardig van je dat je je vriendin wilt helpen. Beterschap voor je vriendin!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mentale plus (nog maar n paar punten tot niveau 2)!
En over het niet bij je hebben van je paspoort... Onder sommige omstandigheden wil de politie best soepel zijn! Toen ik vorig jaar van mijn fiets gereden was maakte de KMar er ook geen enkel probleem van dat mijn paspoort thuis lag :)
Juridisch kan er een beletsel zijn om het paspoort in bewaring te geven. Het is niet geheel vrijblijvend.

Met 'wettelijke verplichting' tot afgifte wordt bedoeld dat het paspoort op vordering van door de wet aangewezen personen en/of instanties ter inzage of verificatie moet worden afgegeven danwel ingeleverd als het bevoegd gezag in Nederland dat eist.

In het buitenland mag het paspoort nooit worden afgegeven anders dan voor identiteitsverificatie en moet ten allen tijden aan de houder worden teruggegeven.

De houder van het paspoort blijft ten allen tijden verantwoordelijk voor het paspoort.
Dus als de bewaarder er misbruik van maakt gedurende de bewaartermijn of het wordt gestolen dan is de houder wel volledig aansprakelijk voor de gevolgen!

Daarom is het van belang dat de houder van het paspoort aan de bewaarder een op naam gesteld ontvangstbewijs vraagt waarin opgenomen het paspoortnummer, de datum van ingang van bewaring en de vermoedelijke duur van de bewaring.
Daarnaast de naam van de bewaarder en het adres waar het paspoort bewaard wordt en de getekende verklaring van hem/haar dat hij/zij het paspoort gedurende die tijd onder zich heeft.

Zo'n verklaring/ontvangstbewijs vangt niet alle aansprakelijkheid af maar vrijwaart bewaarder en houder wel over en weer mocht er iets "strafrechterlijk" fout gaan met het paspoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het buitenland mag het paspoort nooit worden afgegeven anders dan voor identiteitsverificatie en moet ten allen tijden aan de houder worden teruggegeven.
De houder van het paspoort blijft ten allen tijden verantwoordelijk voor het paspoort.
Dus als de bewaarder er misbruik van maakt gedurende de bewaartermijn of het wordt gestolen dan is de houder wel volledig aansprakelijk voor de gevolgen! Onzin De buitenlandse overheid is weldegelijk gerechtigd om een paspoort in te nemen om te zorgen dat een persoon het land niet uit kan, die overheid is danwel verplicht om het paspoort indien nodig zo snel mogelijk te doen toekomen aan de vertegenwoordiging van Nederland in het betrokken land.