Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik het werk van een oud kunstenaar kan gebruiken voor een tijdschrift?

Ik ben ben bezig met een commerciële uitgave van een tijdschrift. Ik zou graag het werk van een van de bekende kunstenaars willen gebruiken als cover. Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen, omdat voor elkaar te krijgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
739

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af wat je onder een 'oud kunstenaar' verstaat. 70 jaar na de dood van een kunstenaar vervalt het auteursrecht. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding van Rembrandt wilt publiceren, kun je contact opnemen met het Rijksmuseum waar je foto's van de schilderijen kunt kopen. Op die foto's zit dan geen copyright meer.

Als een kunstenaar in de afgelopen decennia is overleden, zul je je tot de nabestaanden moeten richten. Die beschikken automatisch over de auteursrechten. Als voorbeeld het werk van Anton Heyboer. Wanneer je een foto van zijn werk wilt publiceren, moet je contact opnemen met Pictoright, dat de belangen van de nabestaanden behartigt. Ook voor het auteursrecht van vele andere kunstenaars moet je bij hen zijn. Je kunt hier ( http://www.pictoright.nl/ledenlijst/reproductierecht.php) de naam van een kunstenaar invullen om te zien of het gebruik van de auteursrechten via deze organisatie beschikbaar is.
(Lees meer...)
Pieter2011
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding