Wat is geheimhouding ?

Geheimhouding bij de gemeente aanvragen, om bijvoorbeeld je persoonlijke gegevens te beschermen in GBA.

Hoe veilig is geheimhouding voor mensen die gezocht worden vanwegens eerwraak/ernstige huiselijk geweld?

Vrouwen die een politie ex-man hebben gehad of vrouwen die familie leiden hebben bij de gemeente of ander instanties ?

Wie mag informatie over jou krijgen via GBA ? wie mag dat niet ? hoe kan je er achter komen wie gekeken heeft naar jou gegevens? worden de namen van de medewerkers vermeld als ze even kijken ? de namen van instanties ?

Wie werkt met GBA en wie heeft ervaring met geheimhouding ?

laat mij dat weten alstublieft

Alvast bedankt"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemeenteambtenaren leggen een eed of belofte af dat ze zich aan het gemeentelijk beleid zullen houden. Mensen die toegang hebben tot de GBA weten dat ze die gegevens slechts bij hoge toegang beschikbaar mogen stellen. Zelfs binnengemeentelijk kan niet iedereen bij de GBA.

Antwoorden (2)

"Wettelijk hebben diverse instanties toegang tot de gegevens in de GBA. U moet hierbij denken aan de Belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de Sociale Verzekeringsbank, notarissen en het Ministerie van Justitie. Deze zogenoemde “Afnemers” kunnen niet uitgesloten worden van inzage.

Buiten de bovengenoemde Afnemers hebben ook Derden toegang tot uw gegevens. Deze derden kunt u echter toegang tot de gegevens ontzeggen omdat u belang hecht aan uw privacy.

VERPLICHTE DERDEN:
Instanties of personen die voor de uitvoering van algemeen verbindende voorschriften gebruik moeten maken van uw persoongegevens zoals een advocaat of een faillissementscurator mogen uw persoonsgegevens opvragen. U kunt uw gemeente echter om geheimhouding verzoeken. Uw gemeente zal u dan op de hoogte stellen wanneer een verplichte derde uw gegevens opvraagt en zal u vragen of u hier bezwaar tegen heeft en zal aan de hand van uw bezwaar een besluit nemen of de gegevens worden verstrekt. Tegen dit besluit kunt u eventueel ook beroep aantekenen.

VRIJE DERDEN
Onder strenge voorwaarden kunnen ook particulieren of niet commerciële instellingen uw gegevens inzien. Dit mag alleen als deze voor publieke doeleinden worden gebruikt door deze vrije derden. Ook voor verstrekking van uw persoongegevens aan deze vrije derden kunt u uw gemeente verzoeken uw gegevens geheim te houden. Anders dan bij de verplichte derden zal uw gemeente uw verzoek altijd honoreren. Als u er dus om vraagt zijn uw gegevens ook echt niet beschikbaar voor de vrije derden.

BIJZONDERE DERDEN
Derden die met hun taken een bijzonder maatschappelijk belang dienen worden bijzondere derden genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld pensioenfondsen, onderwijsinstellingen, gezondheidsinstellingen en maatschappelijke diensten. Ook bankinstellingen en verzekeraars horen hier onder. Het is niet mogelijk uw gegevens voor deze bijzondere derden af te schermen en uw gegevens worden dan ook altijd verstrekt. Een uitzondering hierop is echter de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). "
Computoon
11 jaar geleden
Geheimhouding is niet anders dan dat wat je op en rondom je werk niet aan derden mag vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar hoe veilig is dat? als de ex-partner jou wil vinden ? wat is het verschil tussen geheimhouding en afschermen van je adres en geheim adres?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je dan de verkeerde term in gedachte? Volgens mij is geheimhouding een formulier dat je ondertekent. Daarmee beloof je dat je alles wat er op je werk gaande is, niet zult doorvertellen aan anderen. Ik moest ook zo'n formulier tekenen toen ik stage ging lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel een verzoek geheimhouding persoonsgegevens(GBA bij de gemeente indienen. om jou gegevens te beschermen