Huurwoning voor bepaalde tijd, kan ik deze nog annuleren?

Mondeling heb ik een huurwoning geaccepteerd, en de verhuurder heeft mij geaccepteerd als huurder. Het gaat om een contract voor bepaalde tijd (12 maanden), er ligt een concept-contract op tafel waar ik nog niet op heb gereageerd. Kan ik deze huurwoning nog, zonder kosten, annuleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Je kúnt hem annuleren, maar als de verhuurder jouw annulering weigert en kan aantonen dat de mondelinge afspraak is gemaakt (en jij zegt dus zelf dat dit ook is) kan je daar niet onderuit, tenzij er (ook in het contract) aangegeven staat dat je eventueel binnen een termijn van ... dagen, er van af mag zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik ben erg verbaasd over je antwoord. Er is nog geen contract getekend, er is zelfs nog geen definitief contract, maar alleen een concept-contract. De tekst van een definitief contract moet nog worden opgesteld en beide partijen moeten daarmee nog akkoord gaan. En ten slotte is er nog niets ondertekend. Dan is er toch nog niets definitief? Wat verwacht je dat de verhuurder zal doen, als de vraagsteller nu zegt, dat hij toch niet gaat huren? Een schadevergoeding vragen, of zo? Dat verwacht ik echt niet. Hij zal misschien even boos zijn, maar zal ook vast wel een andere huurder kunnen vinden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels heb je gelijk, als je een goed persoon voor je hebt die welwillig is, prima. Maar als de verhuurder hard kan maken dat er is overeengekomen dat vraagsteller het zou huren, en er is geen 'opzegtermijn' of iets dergelijks afgsproken, dan kan je niks maken. Je moet niet vergeten dat een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is. Alleen het bwijzen van die afspraak is lastig. Vandaar ook: áls hij dit hard kan maken, kán het zijn dat je er niet vanaf komt. Maar dan moet het ver lopen hoor. De verhuurder kan dan inderdaad, als alles mee zit voor hem, een schade vergoeding krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat hij gewoon kosten moet betalen, er gaat namelijk weer tijd voorbij waarbij de verhuurder geen huurder heeft maar dit zal allemaal toch wel ergens in de voorwaarden staan die de vraagsteller heeft kunnen zien toen hij mondeling akkoord ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, misschien is er 2 weken voorbij gegaan (grote kans op) en de verhuurder heeft ook 'administratiekosten' gemaakt die hij mag doorverrekenen.