Moeten werkgevers vanaf 2014 nog steeds de eerste zes maanden WW-uitkering betalen?

Ik kan hier niks over in het regeerakkoord vinden, maar ik moet het eigenlijk wel weten voor een schoolopdracht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Nee, dat is ook nooit het geval geweest, je bent in de war met de situatie dat iemand die ontslagen wordt en salaris krijgt doorbetaald gedurende die periode geen recht heeft op een WW-uitkering. Maar die wordt gewoon door het UWV verstrekt. Het is natuurlijk wel zo dat er nog steeds onderhandelingen tussen Rutte en Samsom gaande zijn en dat zo'n maatregel nog steeds niet is uitgesloten.

Ik heb op onderstaande site het volgende gevonden over de nieuwe afspraken in het regeerakkoord:

Werkloosheidswet (WW)

De duur van de WW-uitkering wordt maximaal 24 maanden: 12 maanden gerelateerd aan het laatstverdiende loon en 12 maanden gerelateerd aan het wettelijk minimumloon.
In de eerste tien jaar bouwen werknemers per gewerkt jaar één maand WW-recht op, daarna een halve maand per gewerkt jaar. Bestaande rechten voor wat betreft de opgebouwde jaren worden binnen het maximum van de nieuwe systematiek gerespecteerd.
Voor 55-plussers die ontslagen worden gaat de inkomensvoorziening voor oudere werklozen (IOW) gelden, zonder partner- of vermogenstoets en met sollicitatieplicht. De IOAW vervalt.
Het financiële voordeel dat werkgevers hebben door hervorming van het ontslagrecht wordt verrekend door verhoging van de WW-premie.
VVD en PvdA bezien de mogelijkheid om de WW-premie per werkgever te differentiëren op basis van criteria van goed werkgeverschap.

Toegevoegd na 9 minuten:
nog een interessante site
Ceeve
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Hier heb ik wel wat aan.
Maar is het ook niet het geval geweest dan dat PvdA wilde dat werkgevers de eerste zes maanden WW zouden betalen en de VVD juist niet? (Dit heb ik hier gevonden: http://www.noordhollandsdagblad.nl/verkiezingen/article17752713.ece/BINARY/matrix_verkiezingen.pdf )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb ik trouwens nog een link waar het ook staat:
http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/2205/wijzigingen-in-de-ww-uitkering
Ceeve
11 jaar geleden
In eerste instantie wel in het "Kunduz akkoord" maar daar is weinig van overgebleven en in het nieuwe akkoord tussen Rutte en Samson nog geen definitief besluit genomen, het kan theoretisch nog alle kanten uit maar omdat de economische situatie nog steeds niet is verbeterd zal er waarschijnlijk niet veel veranderen wat dat betreft. En zoals je zelf al zegt de VVD is daar pertinent op tegen en ze hebben al zoveel aan Samson moeten toegeven. Maar nogmaals uitgesloten is het nog steeds niet want ze blijven alsmaar onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee. Bedankt! (: