Kun je gedwongen worden om met een slijmbeursontsteking te werken?

Een vriend van mij heeft een slijmbeursontsteking in zijn schouder waar hij veel last van heeft. Hij doet fysiek werk waarbij zijn schouder de hele dag onder druk staat en wat dus logischerwijs veel pijn doet. De ARBO arts van het bedrijf waar hij werkt is van mening dat hij prima kan komen werken, ook al geeft mijn maat aan dat hij echt heel veel last heeft. Hij staat nu met pijnstillers zijn werk te doen.

Kan dit nu zomaar? Het lijkt mij niet eerlijk en gezond dat hij nu met pijn en pijnstillers zijn werk moet uitvoeren!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K

Het beste antwoord

Ja, in principe ben je verplicht om het advies van de bedrijfsarts op te volgen. Ben je het niet eens met zijn of haar oordeel, geef dat dan duidelijk aan. Soms kan dat tot een nieuw advies leiden waar je je wel in kunt vinden. Kom je er echter niet samen uit, bijvoorbeeld omdat de arts vindt dat je moet werken en jij vindt van niet, dan kun je een objectief deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

Denkt u erover om een deskundigenoordeel aan te vragen? Dan kunt u dit het beste eerst bespreken met uw begeleider bij de arbodienst of met de bedrijfsarts. Die kan u ook helpen bij de aanvraag. Lees ook de brochure Deskundigenoordeel van UWV - Informatie voor werkgever en werknemer. Deze vindt u op uwv.nl.

https://portaal.uwv.nl/webformulieren/tripleforms.aspx?scenario=sc02249
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga naar je huisarts en overleg daar. Wij kunnen dat niet beoordelen. Als je huisarts er niet aan mee wil werken moet je, als je er niet uitkomt met je arboarts overleggen met het uwv. http://www.groothandelinlevensmiddelen.nl/index.php?id=13
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huisarts mag en kan niet bepalen of iemand mag gaan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huisarts kan wel een advies geven hierover en je kunt zelf advies vragen aan de huisarts. Wellicht is die het gewoon eens dat je kunt werken. Gewoon praten hierover met je huisarts is niet verboden. Als je er niet uitkomt is de UWV.
Van belang is of hij bij zijn werkzaamheden ook machines moet bedienen, bij bepaalde medicijnen is dat namelijk niet toegestaan.

Verder is het van belang of er naast de huisarts ook een specialist is ingeschakeld die een doorslaggevend advies kan geven.

Het enigste wat hij nu kan doen is een second opinion aanvragen bij het UWV, mogelijk dat werken wel kan onder bepaalde voorwaarde (ander werk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag een specialist dan wel zeggen of je mag werken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het advies van een specialist mag door een arbodienst niet genegeerd worden, meestal neemt de behandelend specialist dan contact op met de arboarts.,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou daarom kan vraagsteller dus OOK overleg hebben met de huisarts. Die kan je dus gewoon naar je specialist verwijzen (die niet iedereen zal hebben met alleen maar een slijmbeursontsteking aan het begin).