Wie is verantwoordeljk voor huisontruiming na overlijden?

Mijn broer, alleenstaande man 51 jr, is onlangs overleden.
Nu zegt de woningbouwvereniging dat de nabestaanden verantwoordelijk zijn voor de kosten van ontruiming en schoon opleveren.
Kan en mag dit zomaar; nabestaanden opzadelen met dergelijke kosten?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
23.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een idee contact op te nemen met juridisch loket
tel:09008020 10ct per minuut
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je erfgenaam, en heb je de erfenis (benificiar) aanvaard?
ronron1212
11 jaar geleden
Als je wel de lusten wilt dus geld en bezittingen die waarde hebben dan zul je ook de lasten dragen dus de woning ontruimen.
roelp
11 jaar geleden
Mijn broer had geen bezittingen en wij zijn geen erfgenamen van hem.
Naar de notaris zijn we nog niet geweest. Wel zijn we deels met de opruiming, wat moest vd woningbouw, begonnen wat een hels karwei is. We zien daar zwaar tegenop.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je geen erfenis aanvaard dan hoef je ook niet te ontruimen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiervoor kun je kijken in het reglement. Maar over het algemeen zijn veel mensen verzekerd voor hun overlijden. Is uw broer ook verzekerd tegen overlijden? Probeer dit na te gaan, wellicht kun je de kosten vervolgens verhalen op de verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk reglement, van de verhuurder? Je hebt helemaal niks met dat reglement te maken, alleen met de Nederlandse wet. Jij hebt namelijk geen contract met de verhuurder.

Het beste antwoord

Om te beginnen moet duidelijk zijn wie de erfgenamen zijn. Zonder testament is dat in principe familie in rechte lijn: kinderen, kleinkinderen. Daarna ouders als die nog leven en vervolgens broers en zusters. Als er een testament is ( informeer bij een willekeurige notaris) staat daarin wie erfgenaam is.
Let op: als erfgenaam heb je de keuze de nalatenschap te aanvaarden en dan is het automatisch met lusten en lasten!!! Dan ben je ook bijvoorbeeld persoonlijk aansprakelijk voor eventuele belastingschulden ook als de waarde van de nalatenschap lager is dan de schulden. Accepteren kan dus riskant zijn. Aanvaard je, dan accepteer je alles, dus ook alle schulden en kosten, zoals die van de belastingdienst of gas en elektra, huur etc.
Wil de erfgenaam geen risico lopen, dan kan hij beneficiair aanvaarden, dat is onder het recht van boedelbeschrijving ,aan te vragen via een notaris of met een brief aan de Rechtbank. In dat laatste geval worden eerst de schulden betaald uit het aanwezige vermogen. Blijft er positief over dan gaat dat alsnog naar de erfgenaam en anders gaat de boedel failliet en dat is dan geen probleem meer voor de erfgenaam.
In dit geval is het uitkijken geblazen: als je maar één schilderijtje van de muur haalt of de oude troep buiten zet, heb je al aanvaard en is er geen weg meer terug.
Als je als broer aan het opruimen bent geslagen, dan is de zaak riskant maar niet meer terug te draaien: je hebt de nalatenschap geaccepteerd.
Je hebt dan de keuze zelf het huis te ontruimen of het over te laten aan de verhuurder en dan kan je een fikse rekening verwachten die je ook moet betalen. De verhuurder staat in zijn recht. De huurovereenkomst is weliswaar beëindigd door het overlijden, maar de spullen staan er nog en daar zijn de erfgenamen - indien ze hebben aanvaard- verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De erfgenamen zijn degenen op wie alle rechten en verplichtingen overgaan. Wil je dit niet dan kun je de nalatenschap verwerpen of beneficiair aanvaarden.

Neem contact op met een notaris of de notaristelefoon.

Toegevoegd na 12 minuten:
zie onderstaande site (bellen kost wel 0,80 per min.)

plaatselijke notaris kun je zo bellen (maar wel vragen of advies kosteloos is)
Ceeve
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen wanneer je erfgenaam bent. Houd er rekening mee dat je voor de wet een erfenis accepteert zodra je iets, wat accepteert of meeneemt. Dus ook spulletjes. Verder eens met het antwoord van Ceeve, een nalatenschap kun je verwerpen. Heb je nergens recht op. Maar hoef je ook nooit schulden op je te nemen. Beneficiar aanvaarden houd zoiets in dat je alsnog kunt weigeren wanneer uiteindelijk blijkt de erfenis meer schulden dan baten heeft. Notaris weet exact hoe dit werkt, en dat verwerpen of benificiar aanvaarden kan meen ik ook alleen maar via een notaris.
huis leeg ruimen en schoonmaken na overlijden doen de nabestaande ,die zijn er dan inderdaad verantwoordelijk er voor ,zoals kinderen broers of zusters,als er geen nabestaande zijn dan doet de woning corperatie dit ,maar zij zoeken dan toch naar eventuele familieleden die de rekening kunnen betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft nooit de rekening te betalen als er verder geen erfenis is en je er dus financieel op achteruit gaat. Je moet dan alleen de erfenis niet aanvaarden of beneficiair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er een erfenis is staat dit beschreven bij een notaris dan kan je jnderdaad de erfenis wel of niet niet aanvaarden of beneficiair.maar een huis leegruimen en schoonmaken staat nooit beschreven en dat komt echt bij de nabestaande terecht aanvaarden of beneficiair
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de erfenis verwerpt of beneficiair aanvaardt,dan ben je echt niet verplicht om het huis te ontruimen of de eventuele kosten voor ontruiming te betalen. Zie hier een voorbeeldje: Er zijn drie keuzes: Verwerpen, Aanvaarden of Beneficiair Aanvaarden. Als de erfgenamen van Cees weten dat hij veel schulden nalaat, moeten zij zo snel mogelijk naar de notaris om te regelen dat zij de nalatenschap verwerpen. Dan krijgen ze niets, maar hoeven ook de schulden niet te dragen. Als je de nalatenschap zuiver aanvaardt, ben je gerechtigd in de nalatenschap voor jouw erfdeel, maar je moet ook de schulden van de nalatenschap dragen voor jouw deel, zelfs als er meer schulden dan bezittingen in de nalatenschap zitten. Zodra je "een daad van aanvaarding" hebt gedaan, zoals de woning van de overledene opruimen, ben je ook aansprakelijk voor de schulden. Pas dus op voordat je dat doet! Bij de beneficiaire aanvaarding moet je de nalatenschap wel gaan afwikkelen, maar als er meer schulden dan bezittingen blijken te zijn, ben je daar niet zelf aansprakelijk voor. De notaris kan adviseren. Ga eerst naar de notaris, daarna pas de woning van een overledene ontruimen! http://www.notarisdukkers.nl/vraagenantwoord.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt nooit verplicht worden om geld te betalen in zo'n situatie Marija, hoe kom je erbij. Als jij geen zin hebt om dat huis leeg te ruimen en daar kosten voor te betalen doe je dat niet. Klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als een begrafenis, als de overledene geen verzekering heeft hoeven de nabestaanden niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Dit is hetzelfde als zeggen als: erfenis of niet als de bank nog een schuld eist bij de overledene zal deze altijd bij familieleden aankloppen.