Wat zijn in Nederland de regels voor het bezitten van een pistool?

Moet je, om in het bezit te zijn van een pistool, een vergunning hebben? En zo ja, wat voor vergunning precies, hoe kan je deze krijgen en hoeduur zal dit ongeveer zijn?

Daarnaast zou ik graag willen weten waar in Nederland (liefst omg. Rotterdam) je een pistool kan kopen.. Kan je een pistool kopen zonder vergunning, of moet je dan eerst je vergunning hebben?

Dan nog over het gebruik van een pistool. Waar mag je deze gebruiken? Mag je bijvoorbeeld in de tuin op flesjes schieten? Of in een bos of weiland of iets? Of mag je buiten helemaal niet schieten, maar alleen op een schietbaan?

Waar mag je een pistool bij je hebben?

Kortom wil ik eigenlijk alles weten over de regels/wetten voor het gebruik en bezit van een vuurwapen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
26.6K

Antwoorden (3)

Wapens zijn in nederland verboden en alleen met een wapenvergunning mag je er een kopen en gebruiken alleen op de schietvereniging waar je lid van moet worden. Wapens mogen in het geval van pistolen en geweren alleen gemonteerd meegenomen worden over straat.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Wat bedoel je met gemonteerd meenemen?? Als in een holster??
ronron1212
11 jaar geleden
Uit elkaar gehaald en de munitie apart.
Utrecht
11 jaar geleden
aha; gedemonteerd.
ronron1212
11 jaar geleden
Dus volgens jou is dat een schietklaar wapen wat je nu omschrijft is een uit elkaar gehaald wapen.
Het is volgens de Nederlandse wet verboden om wapens te bezitten of te gebruiken. Alleen sportschutters of jagers mogen bepaalde wapens gebruiken; als zij over de juiste vergunning beschikken en zich houden aan de regels van de Wet wapens en munitie. In alle overige gevallen is wapenbezit en -gebruik strafbaar.
Het bezit van (slag- of steek)wapens is strafbaar en geldt als een misdrijf. Dit staat in de Wet wapens en munitie. Vuurwapens of munitie moet u inleveren bij de politie. Bel hiervoor 0900-8844. Er zijn uitzonderingen. Zo kunnen sportschutters, jagers en verzamelaars een vergunning aanvragen om vuurwapens en munitie te mogen hebben. U moet daarvoor minimaal 18 jaar zijn.
Bent u jager of sportschutter? Dan hebt u volgens de wet een legitieme reden om een (vuur)wapen uit categorie drie te bezitten. U hebt wel een wapenvergunning nodig. U vraagt deze aan bij de korpschef van de politie in de regio waar u woont, via de afdeling Bijzondere wetten. Deze afdeling houdt bij welke mensen toestemming hebben om vuurwapens in huis te hebben. Bijvoorbeeld jagers, sportschutters en wapenhandelaren. Deze afdeling zorgt er ook voor dat vergunningen jaarlijks worden vernieuwd. De politie controleert dit en gaat ook na welke mensen zonder vergunning wapens in huis hebben of daarin handelen. Bel voor een afspraak 0900-8844.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een vergunning wilt moet je eerst lid worden van een schietclub. Je gaat dan eerst een gesprek aan, en levert een verklaring van goed gedrag op de vereniging in. Daarna volgt een cursus. Daarna beslist de vereniging of je lid mag worden.
Dan mag je op de vereniging schieten met de verenigswapens.
Je moet minstens een jaar lid zijn, en minstens 18 schietbeurten (worden afgetekend) om een wapen te kunnen kopen.
Je koopt dan een wapen bij een wapenwinkel. Die krijg je niet mee. Je krijgt een formulier mee, een zg WM3 form. Die wordt ungevuld door de schietclub, en je hebt twee referenties nodig.
Met dit formulier ga je naar de politie. Uiteindelijk geven ze jou een vergunning.
Dan mag je je wapen gaan ophalen.
Maar die mag je alleen gebruiken op de schietclub.
Wat de kosten zijn? Een cursus kost rond de 100 euro, lidmaatschap schietvereniging rond de 250 per jaar. Wapen lenen op de club kost niets, maar je munitie betaal je zelf. Klein kaliber kost rond de 5 euro voor 50, dus minimaal 18 x 5 euro per jaar. VOG aanvragen kost 30,05. En dan uiteindelijk je wapen. Daar heb je prijzen vanaf 300,00.