Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag een oud geweer kopen uit 1800, gelden hiervoor de zelfde regels als een geweer uit deze tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als het een geweer is dat volledig onklaar is gemaakt dan geldt het als een curiositeit en valt het niet onder de (vuur)wapenwet.
Een dergelijk wapen mag je dan in huis hebben om ter versiering te dienen of als deel van een verzameling.

Onklaar wil zeggen dat het wapen niet door enige simpele handelingen weer vuurklaar kan worden gemaakt. Hieronder vallen o.m. het dichtgieten van de loop/vuurmond en/of het definitief vastgezet zijn van het doorlaadmechanisme op een wijze waardoor dit niet meer ongedaan kan worden gemaakt.

Daarnaast moet de loop van een STOP zijn voorzien die niet verwijderd kan worden.
Dit is om het wapen als zijnde ongevaarlijk te herkennen voor anderen.
Dat moet voorkomen dat men met dergelijke wapens bedreigingen kan uitvoeren alsof het echte wapens zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wapens van voor 1800 zijn zwartkruid wapens en (bij mijn weten) vrij te koop vanaf 18 jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit zegt mijn vriend, hij weet hier wat meer van.
Als je zelf meer informatie wilt, kun je dat hier vinden: http://www.knsa.nl/pdfs/stcrt-2013-991.pdf
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding