Fotograaf wil geen originele foto's afleveren, alleen bewerkte. Is dat normaal? Zie uitleg.

Voor ons bedrijf hebben wij een fotosessie laten maken door een semi-professionele fotograaf. Nu hebben wij de (bewerkte) foto's ontvangen, maar zouden ook graag de originelen willen hebben.
De fotograaf weigert de originele foto's ter beschikking te stellen. Wij hebben zelfs gevraagd of we de originelen kunnen kopen, dus tegen extra betaling naast de kosten van de fotoshoot. Fotograaf weigert nog steeds. De reden hiervan weten we niet en krijgen we niet te horen.
Nu is mijn vraag (eigenlijk twee vragen):
1. Is dit normaal?
2. Zo ja, welke reden heeft een fotograaf hier dan voor?

Toegevoegd na 48 minuten:
We willen de foto's graag verwerken in onze bedrijfs promo video. Echter, de video-editor vraagt om onbewerkte en niet bijgesneden foto's, zodat hij ze zelf qua kleur, teint en grootte kan inpassen en monteren in de rest van de promofilm. Wij hebben er niet zoveel verstand van, maar de editor zei over enkele bewerkte foto's: "Ik heb geen zoomruimte meer", "de teint kleurt niet, als ik het nogmaals bewerk verliest de foto aan kwaliteit... enz enz." Dit hebben we dus ook aangegeven bij de fotograaf, maar deze weigert zelfs dán om de originelen te leveren. Dus we begrijpen het niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat wil je met onbewerkte foto's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bewerk mijn foto's nooit. Principe...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden kan ik wel verzinnen, hij vindt de foto's niet goed genoeg, om in de roulatie te brengen, hij wil zijn naam daar niet aan hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ritsuka, we willen enkele foto's graag verwerken in onze bedrijfs promo video. Echter, de editor vraagt om onbewerkte foto's, dus foto's die niet qua kleur en teint bewerkt zijn en die niet bijgesneden zijn, zodat hij ze zelf kan aan/inpassen. Dit hebben we ook aangegeven bij de fotograaf, maar deze weigert nog steeds. We begrijpen het niet helemaal dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of er al betaald is, maar als dat op voorhand is aangegeven of op papier is vastgesteld is dit een kwestie van niet nakomen van afspraak. waar ik persoonlijk ook niet voor zou betalen. suc6!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de sessie is helaas al betaald ik127. Zonde van het geld dus, want waarvoor de foto's bedoeld waren, dat kan dus niet doorgaan dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We moesten wel zwart betalen, kregen geen factuur, de fotograaf is slechts semi-professioneel. De foto's zijn ook wel mooi geworden hoor, dat is het punt niet, maar de video-editor zegt dat hij er zo niks mee kan. Mooi balen dus. Volgende keer toch maar een professionele fotograaf kiezen. Weer wat geleerd dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het logische vinden als de fotograaf de negative houd maar wat gaat hij met de onbewerkte fotos doen heb je getekend zodat het wel of niet aan derde verspreid mag worden?

Het beste antwoord

Ja, dat is normaal. Ik maak ook wel eens foto's in betaalde opdracht en ik begrijp die fotograaf wel. Er kan een immens verschil zijn tussen de ruwe plaatjes en de bewerkte. Een fotograaf is geneigd om zijn beroep te zien als een kunstvorm en zichzelf als een kunstenaar. Het bewerken van de foto's is een essentieel onderdeel van die kunstvorm. Hij wil foto's afleveren waar hij zelf trots op kan zijn en waar hij andere opdrachtgevers naar kan verwijzen. Hij heeft geen enkele zekerheid dat de foto's die in de bedrijfsvideo terechtkomen goed genoeg worden naar zijn eigen maatstaven. Hij zal ervan uitgaan dat de video-editor ze allemaal verprutst in de nabewerking.
Vraag aan Robbie Williams maar eens of je zijn mastertape mag hebben, zodat je het zelf kunt afmixen. Of aan Peter Jackson: "geef me de originele opnamen van Lord of the Rings maar, die computer graphics kan ik zelf wel".
Ze zullen je waarschijnlijk gaan slaan. Ik denk de fotograaf jou geen antwoord geeft omdat je zijn vakmanschap vreselijk hebt beledigd door de vraag uberhaupt te stellen.

Goed, dan nu een poging tot een oplossing: er moet een compromis te vinden zijn zodat de fotograaf tevreden kan zijn op het resultaat én de video-editor de vrijheid heeft om zijn montage te maken. Je moet dus niet vragen om de originelen, maar om foto's die voldoen aan bepaalde criteria. Die criteria moet je door de editor laten opstellen. Bijvoorbeeld: ruime snijranden, niet te veel contrast (of juist wel, weet ik niet), misschien bepaalde kleuren, etc etc. Die fotograaf zal dan natuurlijk antwoorden "had dat vooraf gezegd" en dan zeg jij sorry. En geef de fotograaf de ruimte om het eindproduct van de montage te beoordelen en bij te sturen.

Kortom: geef hem het respect dat hij verdient en je zult respect terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een antwoord waar iemand iets aan heeft!! + Nu nog: succes met de fotograaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord. Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

de originele bestanden zijn het ruwe materiaal.net zoals de negatieven bij de analoge fotografie is en blijft dat het intellectuele eigendom van de maker.
het is aan de maker of hij ze wil verkopen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat je in normale gang van zaken gelijk hebt, maar dat het in dit geval anders ligt omdat we ook vooraf hebben aangegeven dat het gaat om foto's die verwerkt gaan worden in een videopresentatie. De video-editor vraagt om originelen. Het gaat hierin om coulance van de fotograaf (die tot onze goede kenissen behoort). Echt coulant en meedenkend is het niet. Sterker, we vinden het een beetje raar zelfs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker, deze goede kennis/vriend(in) laat ons een beetje stikken nu. Tenminste... zo voelt het!
niko
11 jaar geleden
in dit geval ,omdat u van te voren hebt aangegeven wat de bedoeling was/is,is het zeker niet juist wat hij doet.waarschijnlijk zijn de onbewerkte foto`s niet goed genoeg.amateur?jammer van het geld en alle moeite.
Normaal is dat jij de opdracht geeft, over wat voor foto's jij wil. En na het maken van de foto's zelf de foto's die je afgedrukt wil hebben uit kunt kiezen. helemaal normaal is dit dus niet. Maar de fotograaf is niet verplicht jou alle foto's te laten zien, of mee te geven.
Een reden waarom hij dat niet zal doen, kan zijn: Hij is zelf niet tevreden over de foto's, vindt ze niet professioneel of goed genoeg, om zijn naam daaraan te te hangen. Maar wat de werkelijke reden is, dat kan alleen de fotograaf je vertellen.