Kan ik mijn kindsdeel per direct opeisen?

Er is al een aantal vragen gesteld over dit onderwerp, maar aangezien dit een best specifiek geval is, graag jullie advies.

Mijn moeder is in 2009 overleden. Op dat moment was ik 14 jaar. Na iets meer dan een jaar heeft mijn vader een nieuwe vriendin gekregen en hij is hier ook al mee hertrouwd (in gemeenschap van goederen) terwijl ik dus nog minderjarig was, en niet wist hoe ik adequaat moest handelen.
Door spanningen in het gezin woon ik sinds vorig jaar (mijn 17e) op kamers en dit ging best redelijk.
Naast de pensioenuitkering van mijn moeder, behoor ik ergens toch nog recht te hebben op mijn kindsdeel, of zie ik dat verkeerd?
Aanvankelijk zou het zo zijn dat dat deel vrij zou komen op het moment dat mijn vader komt te overlijden, echter omdat hij in gemeenschap van goederen is getrouwd met iemand die 12 jaar jonger is, kan je er op wachten dat zij alles in handen krijgt.
Alles is zo snel gegaan dat ik geen besef heb gehad van hoe ik de zaken moet regelen.
Verder heb ik nog een broer (van 21) en een stiefzusje (9 jaar oud).

graag jullie advies!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad zo geregeld dat een erfenis automatisch naar de langstlevende partner gaat en de kinderen dan een (niet-opeisbare) vordering op hun kindsdeel hebben. Bij een huwelijk geldt weer dat de partner als eerste erft, dan pas kinderen en stiefkinderen. Hoe eventuele uitzonderingen op die regel in elkaar zitten weet ik echter niet, daarom alleen een reactie en geen antwoord. Voor de rest is jouw vader trouwens wél verplicht om jou te onderhouden. Als je dus niet meer thuis kunt wonen, zou hij toch tot je 21 bent een financiële bijdrage moeten leveren. Heb je behalve het nabestaandenpensioen van je moeder nog inkomsten, zoals studiefinanciering of een bijbaan?

Antwoorden (1)

Jouw kindsdeel opeisen zal niet lukken, maar het is ook niet zo dat de nieuwe echtgenote van jouw vader hier vrij over kan beschikken. Zodra je vader overlijdt, komt het kindsdeel vrij voor jou, en niet voor jou stiefmoeder.
Meer hierover kan je lezen via bijgevoegde link (al zal je wel een paar keer verder moeten linken).
http://www.erfwijzer.nl/
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij ze alles opmaken en er niks meer over is
om te erven.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Kan het dan niet zo zijn dat stiefmama eerst alles krijgt? Ik had begrepen dat je je kindsdeel niet zo maar kan krijgen als 1 van beide ouders nog leeft. Ik weet niet hoe dit werkt als de stiefmoeder nog leeft terwijl de biologische ouders zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wilsrechten kunnen door de kinderen worden ingeroepen op het moment dat de langstlevende ouder zegt dat hij weer wil trouwen. Door het inroepen van het wilsrecht krijgen de kinderen goederen ter waarde van hun vordering op de langstlevende ouder, in eigendom. De langstlevende ouder houdt wel het recht op het vruchtgebruik van de goederen, dit wil zeggen dat de langstlevende ouder het recht van gebruik van de goederen houdt. De kinderen hebben nog niks aan hun verkregen eigendom. Het eigendom noem je dan bloot eigendom. Wel kun je op deze manier voorkomen dat de langstlevende ouder de goederen opmaakt of dat de stiefouder het bij het overlijden van de langstlevende ouder in zijn of haar bezit krijgt. Het recht van vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de langstlevende ouder, waardoor het eigendom van de kinderen een volledig eigendom wordt." het komt er dus op neer dat ik deze vordering niet heb opgeëist, omdat ik niet wist hoe dat in z'n werk ging. Ik was destijds (toen ze trouwden) minderjarig, maakt dat enig verschil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt geen verschil. Tegenwoordig is het zo dat het geld steeds naar de langslevende ouder gaat. Dus overlijdt jouw vader, dan krijgt je stiefmoeder het geld, hertrouwt zij en overlijdt zij, dan die man van haar het geld en zo door.
Vroeger was het wel zo dat je dan je kindsdeel krijgt. Maar deze is tegenwoordig niet meer op te eisen en gaat naar de langslevende ouder, en die bepaalt wat ermee te doen.