Mag je in Nederland een afvalvermaler installeren?

In Amerika (maar ook in België) worden ze veel gebruikt. Ze heten in de USA food waste disposers. Je kunt er zo goed als alles in vermalen, je hebt vrijwel geen vuilnis meer. Er is milieutechnisch van alles op aan te merken, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is of je hem mag installeren en gebruiken. Dus svp geen meningen maar feiten.

Picture for question
escape
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (2)

Ja, dit mag. Ik werk bij een installatiebedrijf/loodgieter, en wij plaatsen ze wel eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling tot wat er eerder is geantwoord is het in Nederland niet toegestaan deze afval vermalers te installeren.
Als het wel gebeurt is dat in ieder geval in strijd met de wet.
Het verbod is opgelegd omdat het vermalen afval verstoppingen en storingen veroorzaakt in o.a. de persleidingen die tegenwoordig veelvuldig in de rioleringssystemen worden toegepast.
Het eerste antwoord is dus niet juist.
Het kan wel zijn dat de persoon die het antwoord gegeven heeft deze apparaten installeert,maar dat wil niet zeggen dat het mag.
Het mag pertinent niet!

Toegevoegd na 10 uur:
Volgens de Vlaamse wetgeving is het installeren daar ook verboden.
Het geeft storingen en verstoppingen in de afvoerleidingen en de waterzuiveringsinstallaties kunnen de grote aanvoer van vaste stoffen niet aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Dank je! Is er ergens op het internet wat te vinden over dit verbod? Een website van de overheid, een wetsartikel, zoiets?