als je een paranormaal centrum op gaat richten, zonder dat je er wat aa nwilt verdienen (uitkering), hoe gaat dat eigenlijk?

ik wil een centrum oprichten, maar er geen geld aan verdienen, kan dit? mag dit? hoe zit dat en hoe moet at als er toch geld binnen komt?

bijvoorbeeld, je hebt een uitkering, wilt iets oprichten, maar er geen geld aan verdienen.

het klinkt nogal vreemd, maa het doel is om met paranormale gaven mensen te helpen. ik wil er geen geld voor vragen omdat ik die gaven voor niets heb gekregen. Stel dat mensen mij toch geld gaan geven, wat is de max op jaarbasis? of moet ik gwoon geld weigeren?

hoe zit dit financiëel,en moet ik me ergens aanmelden,.. hoe en waar moet ik rekening mee houden als ik het gratis wil blijven houden?

Toegevoegd na 1 minuut:
vraag is ook in het geval ik gewoon werk heb, ik wil het centrum graag gratis houden, maa weet niet waar ik rekening mee moet houden,wat de regels zijn in dit geval.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij mensen binnen kan halen door ze gratis te helpen en op basis van no cure no pay vind ik dat een prima initiatief. De meeste mensen zullen jou graag willen betalen als je daadwerkelijk hulp kan bieden wat te zien is, te bewijzen valt.

Antwoorden (2)

Je onzelfzuchtigheid is lovenswaardig. Maar je zult ongetwijfeld kosten krijgen, al is het maar op verzekeringsgebied (aansprakelijkheidsverzekering lijkt me geen overbodige luxe in deze) of huisvesting of bijvoorbeeld voor aanschaf van hulpmiddelen of administratieve dingen als je dossiers wil bijhouden van clienten, waar je dan ook weer een inschrijving bij het CBP voor nodig hebt en dergelijke.

Een kleine vergoeding is dan al snel op zijn plaats. Als je er echt werk van wil maken zou je eens bij de Kamer van Koophandel langs kunnen gaan, die kunnen je hierbij vast verder helpen.

Toegevoegd na 32 seconden:
succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Moet iedere organisatie die dossiers bijhoudt van cliënten, zich inschrijven bij het College Bescherming Persoonsgegevens? Dat heb ik nog nooit gehoord! Ik ben erg benieuwd naar meer informatie over die verplichte inschrijving!
Antoni
11 jaar geleden
Ik vraag me dus sterk af of zo'n inschrijving nodig is, al dan niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het voor iedere organisatie en in alle gevallen geldt, maar er zijn regels op dat gebied (het is in mijn antwoord ook meer als voorbeeld bedoeld). Het lijkt mij dat dit privacy gevoelige informatie zou kunnen zijn en dat er dus een melding plaats moet vinden (zie http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_melden.aspx). Ik wil geen paranormaal centrum beginnen (ik geloof er niet in) Ik laat het aan de ondernemer in deze om uit te zoeken wat wel/niet kan/mag en ik denk dat de KvK daar uitstekend bij kan helpen.
Antoni
11 jaar geleden
Dankjewel voor de informatie! Ik heb weer wat nieuws geleerd. Leuk!
Als je een uitkering hebt (Nederlandse situatie) ben je verplicht je beschikbaar te houden voor de arbeidsmarkt*. Vrijwilligerswerk zul je dan ook toestemming voor moeten hebben, dat geldt zeker voor het opzetten van een centrum.

*Tenzij het een arbeidsongeschiktheidsuitkering of wajong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe zit het met de regels als je ook gewoon werkt? ik wil dát namelijk ook gewoonweten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een "gewoon" inkomen hebt mag je in je vrije tijd doen wat je wilt. Als je er geld voor vraagt moet je over dat geld belasting betalen. Als het heel weinig is betaal je geen belasting.
Als je er een bedrijf van maakt moet je sowieso belastingaangifte doen, maar kun je de kosten aftrekken van de winst.
Als je het voor niets doet en je wilt verder niets ingewikkelds zul je het vanuit huis moeten doen, dan heb je nergens wat mee te maken. Geen kosten, geen opbrengsten, dan hoef je het aa niemand te melden.
Wil je een echt centrum oprichten zou ik denken aan een stichting, dat kost echter geld om op te richten etc. Dan kan de tip van mullog van pas komen om naar de KVK te gaan. Zij weten de weg in stichtingen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwilligerswerk heb je geen toestemming voor nodig. Je moet het wel melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Widar, foutje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt overigens voor alle uitkeringen tegenwoordig. Bij een WAO of Wajong moet je vrijwilligerswerk nu ook melden. Pas veranderd.