wat moet je doen voordat een meldpunt gaat oprichten om bijvoorbeeld misstanden aan te melden?

Moet je je ergens in laten schrijven? Moet je perse een vereniging of stichting oprichten etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Het staat iedereen vrij om een meldpunt op te richten. Je krijgt echter wel te maken met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Die eist onder andere dat je als organisatie duidelijke doelen stelt en aangeeft wat je met de verzamelde gegevens gaat doen.

Wil je het goed aanpakken, dan is het denk ik verstandig inderdaad een vereniging of stichting op te richten, duidelijk te omschrijven wat je doel is en hoe je dat doel denkt te gaan behalen. Daarnaast is het verstandig aansluiting te zoeken bij bepaalde bestaande instanties (afhankelijk van het soort melding dat je in gedachten hebt) waarnaar je kan doorverwijzen en waarmee je een samenwerking kan aangaan. Op eigen houtje gaan werken geeft het risico dat je meldingen binnenkrijgt waar je niets mee kan en die je boven het hoofd groeien.