Hoe vraag je het gezag terug?

Mijn dochter was minder jarig toen ze van haar dochtertje beviel, de voogdij kreeg jeugdzorg destijds. Nu is ze meerder jarig een geeft jeugdzorg aan dat ze het gezag terug mag krijgen. Nu zegt jeugdzorg dat ze dit zelf moet aan vragen doormiddel van een advocaat in de arm te nemen die zaak opstart.
Mijn vraag is kan dit alleen doormiddel van een advocaat en de rechtbank?
Jeugdzorg heeft te kennen gegeven dat ze mee werken en ook als zij papieren nodig heeft ze die bij jeugdzorg op kan vragen. Nu is mijn 2e vraag als 2 partijen het met elkaar eens zijn is er toch in principe geen rechtzaak voor nodig? Ook krijgen wij geen uitleg waarom dit niet via jeugdzorg loopt wat vroeger wel zo bleek te zijn. En hoe lang duurt gemiddeld zoon procedure?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (2)

Volgens mij kun je via internet een formulier uit printen,voor het ouderlijk gezag aan te vragen, je hebt dan wel geldige id en de geboorte akte ( niet ouder dan 3 mnd ) moet je dan samen op sturen naar een willekeurige rechtbank,( Google maar s naar het ouderlijk gezag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het wettelijk bevoegd gezag te verkrijgen over een eigen kind is een rechterlijke uitspraak nodig.
Deze rechtspraak is dermate van zwaarwegend gewicht dat vertegenwoordiging door een advocaat door het hof noodzakelijk wordt geacht.
Daarom moet de eiseres/ aanvraagster zich laten bijstaan door een advocaat die ingevoerd is in het familierecht.
De advocaat voert in feite de juridische communicatie tussen eiseres (de moeder) en de rechtbank ook al is de derde belanghebbende (jeugdzorg) meewerkend in de voogdij toewijzing voor de moeder/dochter.

De hele procedure is dan ook niet te zien als een rechtszaak maar als een bevestiging door het hof, na beide partijen ter zitting gehoord te hebben, teneinde officieel de voogdij van het kind over te dragen aan de moeder.

Dus vanwege de zwaarwegende belangen die hierin gelden moet de moeder zich door een advocaat laten bijstaan net als bureau Jeugdzorg dat moet. Aangezien er geen bezwarende omstandigheden door bureau Jeugdzorg zal worden ingebracht is de taak van de advocaat van de moeder niet meer dan een formaliteit.

Voor deze rechtsbijstand kan de dochter een beroep doen op de wet min/ of onvermogenden rechtsbijstand. De door haar aangezochte advocaat kan de aanvraag hiervoor bij het bureau Rechtshulp indienen. Deze zorgt dan verder voor de afwikkeling van de kosten rekening staat.