Is de verhuurder verplicht om deze zgn. inpandige berging ook te voorzien van enige verwarming/ ?CV??

Dit vroeg ik me af toen ik ergens op bezoek was en met de vorst zoals vorige week het daar bijna niet warm te krijgen was, ondanks goed gesloten deur(en) etc.

De berging ( 2.10 hoog en ca 3.00 x 1.75meter) grenst aan de achterzijde huis waar ook de woonkamer (met open keuken) is gelegen, is van enkelwandig steen, heeft betonnen vloer en is voorzien van elektra en water.
Via een zijdeur van de berging kom je uit op een stadstuintje.

Hoe zit dit met de rechten van de huurder (of plichten of welwillendheid verhuurder) en hoe is dit anders "op te lossen" zonder echte meerkosten?

(De koude komt dus met name van de muur zelf die gedeeld wordt met de woonkamer en natuurlijk zodra je even kort daar iets ophaalt ( is soort bijkeuken maar bv wasmachine staat met aansluiting in de douche) komt er steeds flinke koudegolf ook mee de kamer in)

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank ALLEMAAL!
Geheel duidelijk intussen en zo gaf ieder van jullie wel weer een nuttige aanvulling op de al gegeven antwoorden.
Zal de opties doorgeven en mogelijk komt er nog een soort deal tegen iets meer huur dokken erna en een wat betere isolatie daar en dan een extra radiator, omdat deze ruimte weliswaar geen WOONfunctie heeft, maar wel zo ruim en zelfs nodig is in een zeer klein oud huisje en elders nergens ook maar iets aan bergruimtes zit (ook geen kelder, inbouwkast/ schuurtje etc) ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, een verhuurder is alleen verplicht om ervoor te zorgen dat in de woonruimten verwarmd kan worden. Een berging behoort niet tot de woonruimte waarin men zich altijd ophoudt. Ik woon bijv. zelf in een ouder huis, waar nog geen verwarming in de WC is. Zo zijn er nog heel veel huizen waar ook de doucheruimte/badkamer niet verwarmd is. Mij maakt het niet uit of de WC verwarmd is, maar ik heb ook aangebouwd en een soort bijkeuken gecreëerd. Ik vond een radiator niet nodig, want ik leef er niet in. Hier staan echter wel mijn wasmachine en droger en ik wil uiteraard geen bevroren leidingen. Op nachten dat het erg koud is, heb ik een soort convector kacheltje aan staan, dat weinig plaats inneemt en erg energiezuinig is. In een mum van tijd is hij warm en dat zet ik hem op 'low'. Zo blijft de ruimte lekker warm en 's zomers zet ik hem weer op zolder. Staat hij niet in de weg beneden en heb ik er weer een stopcontact bij. Die kacheltjes kosten heel weinig in de aanschaf, ik heb er nieuw nog geen 2 tientjes voor betaald en gewoon bij Blokker. Ik ga hiervoor geen dure verwarming aanleggen. De huisverhuurder is dus niet verplicht, maar als je het zou vragen en hij zou hem aan laten leggen, (soms doen ze dat wél) zal er ook extra voor betaald moeten worden in de maandelijkse huur. In het puntensysteem betaal je elke maand voor elke radiator/verwarmde ruimte.

Nee, de verhuurder is hierin niets verplicht. Het is tenslotte maar een berging en geen leefruimte. Met een heel klein budget kan je hier eigenlijk niet zo veel mee. Hooguit een electrisch of petroleumkacheltje plaatsen. Maar dat is natuurlijk ook niet gratis. Wil je er wel geld aan uitgeven, dan kan je de cv doortrekken en een radiator in de berging installeren. Met een relatief kleine radiator kan je de ergste kou er dan uit krijgen. Met een grotere radiator ga je het daar ook wel warm krijgen, maar dat is vrij inefficiënt (stookkosten omhoog) als je niet tegelijk iets doet aan isolatie. Dat zou kunnen met een voorzetwand. Ik weet niet hoe het zit met plafond/ dak. Wellicht moet je daar dan ook iets aan doen. Dergelijke aanpassingen doen i.o.m. de verhuurder. Is ook in zijn voordeel, want dan kan hij een hogere huur vragen. Dan wel een deal proberen te maken dat die verhoging pas gaat gelden voor een volgende huurder. Toegevoegd na 6 minuten: Alleen isoleren heeft in dit geval trouwens ook zin, omdat de lekwarmte vanuit de woonkamer dan beter vastgehouden wordt.

Nee, er is geenenkele verplichting. De huurder huurt het huis in de staat zoals hij het aantreft. Hij kan het aanbod te huren immers ook afslaan. Theoretisch is het zelfs mogelijk een huis te verhuren zonder dat er een kachel of stookketel is of slechts in één kamer een gasaansluiting of wat dan ook. De huursom wordt uiteraard aangepast aan die situatie; daartoe hebben we nog steeds het huurpuntensysteem, dat beter werkt dan sommige politici opeens roepen. De huurder kan ook niet eisen dat het huis wordt geïsoleerd of wat dan ook. De huurder moer er het beste van zien te maken en heeft bijvoorbeeld wel de plicht om bij strenge vorst de leidingen vorstvrij te houden : de wet noemt dat goed huurderschap.

Dat hangt er maar van af wat er in het huurcontract staat. Waarschijnlijk zal de huurprijs er ook wel naar zijn. De enigste opties zijn. a) de huurder vragen om de isolatie te verbeteren waardoor er meer huur betaalt moet worden. b) de huurder vragen of ze zelf isolatie aan mogen brengen. In beide gevallen zal het geld kosten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100