moet een voorzitter bij grote uitgaven (25,000 subsidie) eerst de leden raadplegen over hoe het besteed word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Powergen
11 jaar geleden
Subsidie is toch geen uitgaven?

Antwoorden (2)

Normaliter krijgt een vereniging tegenwoordig niet 'zomaar' subsidie meer. Een vereniging moet vaak een plan voorleggen en als het meezit beslist de gemeenteraad over het toekennen van de subsidie. Tegenwoordig worden subsidies aanzienlijk verlaagd. Een aantal verenigingen krijgt niet eens subsidie meer.

Terug naar de voorzitter.
Nee, de voorzitter (of welk ander bestuurslid ook) hoeft het bestemmingsdoel niet met de individuele leden te overleggen, tenzij in statuten of huishoudelijk reglement staat dat over een geplande besteding van meer dan zoveel Euro een ledenvergadering moet worden belegd. De leden van de vereniging hebben het bestuur van de vereniging (voorzitter/secretaris/penningmeester/overige bestuursleden) juist gekozen om namens hen beslissingen te nemen.

Het bestuur is als geheel verantwoordelijk (voorzitter, secretaris, penningmeester en de overige bestuursleden). Het bestemmingsdoel van de subsidie moet uiteraard in lijn liggen met de doelstelling van de vereniging, zoals die in de statuten is vastgelegd.

Het bestuur moet wel verantwoording afleggen over het gevoerde beleid en dit gebeurt intern in de jaarvergadering en extern onder meer aan de gemeente die de subsidie heeft togekend.
Computoon
11 jaar geleden
Dat ligt ver aan wat er in de statuten is opgenomen. Daarin moet staan in welke situaties een persoon met een functie binnen een stichting of vereniging wel of niet zelfstandige besluiten mag nemen.