Is dit een geledige reden voor een boete?

Ik fietste van de week naar huis. en toen werd ik aangehouden en kreeg een boete voor het fietsen van zonder licht. Maar ik had voor en achterlicht. Alleen de agente vond hem niet goed genoeg lichtgeven.
Ze vroeg naar de reden wat ze op de bon kon zetten, omdat ik fietste zonder licht en vertelde haar dat ik het niet begreep en dat ik het onzin vond omdat ik dus gewoon licht had. ( het was niet een enorm scherp lichtje maar zeker ook niet enorm slecht)

Dus mijn vraag, is dit een reden om een bekeuring te geven? en kan ik wat tegen doen?

Toegevoegd na 26 minuten:
De agente vroeg naar de reden wat zij op de bon kon zetten. waarom ik zonder een licht fietste terwijl het verplicht is om met een licht te fietsen.
Ik gaf als antwoord dat ik die vraag van haar niet begreep omdat ik wel licht had op mijn fiets. en dat ik het dus niet eens was met de bekeuring die ze mij uitschreef.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze vroeg naar de reden wat ze op de bon kon zetten, omdat ik fietste zonder licht en vertelde haar dat ik het niet begreep en dat ik het onzin vond omdat ik dus gewoon licht had Kan je dat herschrijven, ik snap er niks van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het nog steeds niet. De agente vroeg jóu wat ze op de bon moest zetten? Waarom zou ze dat aan jou vragen?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat doen ze altijd. Als je te hard rijd met de auto en je word aan de kant gezet. Dan vraagt een agent vaak: "U hoeft geen antwoord te geven hoor, maar wat is de reden dat u dit deed?" Kijk maar naar blik op de weg, daar vragen ze dat ook vaak.
Ik denk dat VS dat bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, op die manier, dan begrijp ik 'm.

Antwoorden (2)

De regels voor vaste fietsverlichting:
wit of geel licht voor, rood licht achter;
de lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen;
de lampen mogen niet knipperen.

Regels voor losse lampjes op een fiets

De regels voor losse lampjes:
wit of geel licht voor, rood licht achter;
de losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op uw hoofd, armen of benen;
u mag losse lampjes bevestigen aan uw kleding of op uw tas;
losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
losse lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen, ze mogen niet knipperen en niet te veel bewegen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets.html

Dus kijk heel goed of jij aan die eisen voldeed.
Deed je dat, dan kopieer je die eisen zoals ze in de link staan en ga
je bezwaar aantekenen op het politiebureau.
Of je wacht tot de bekeuring binnen is, en maakt dan een formele bezwaarbrief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb je een enorm probleem.

Ik hoop dat de agent ook jou verklaring heeft opgenomen in het proces-verbaal en ook dat hij vond dat de lampen te weinig licht gaven.

Als de lampen onvoldoende licht geven is het inderdaad een reden om te bekeuren en het is aan de agent ter plekke om te beoordelen of het onvoldoende is en dan is het zijn woord tegen het jouwe met als gevolg dat je het verliest daar de agent een beëdigd opsporingsambtenaar is.

In jou geval zou ik bezwaar aantekenen tegen de boete met het verhaal erbij en zonodig de rechter er over laten beslissen daar nergens is vastgelegd hoeveel licht een fietslamp moet uitstralen.