Als bepaald is dat iemand geen rechten/plichten heeft over zijn kind, mag dat kind vanaf zijn 18e alimentatie vragen?

Bepaald is dat vader geen rechten en plichten heeft over zijn kind en geen alimentatie hoefde te betalen, mag het volwassen kind hierop terug komen om alimentatie te vragen en heeft deze hier dan ook recht op? Dit is destijds bepaald over het kind maar het kind had hierover dus niets te zeggen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als jouw vader geen juridisch ouder meer is (geen rechten en plichten meer over jou heeft) heb jij van hem geen recht meer op alimentatie. Jij hebt sowieso geen recht op alimentatie, jouw moeder zou daar in dit geval recht op kunnen hebben om de vader in jouw kosten mee te delen zolang zij voor jou als minderjarige zorgt, denk aan kosten voor eten, energiegebruik, watergebruik e.d. Jij bedoelt vast de ouderbijdrage voor de studiefinanciering? Ook daar hoeft een vader die uit de ouderlijke macht is gezet of zelf zijn rechten en plichten heeft opgezegd niet aan mee te betalen. http://www.scheidingsweg.nl/pages/alimentatie.htm Zie kopje studiefinanciering en kinderalimentatie. Hier staat dat ouders sowieso niets verplicht zijn over extra ouderlijke bijdrage voor de studiefinanciering, ze hebben wel een mogelijkheid beroep te doen op de regeling weigerachtige ouders bij de ID groep. Ouderlijke bijdrage is een extra bedrag bovenop de alimentatie. Van een ouder die geen rechten en plichten over het kind heeft maak je geen kans, hij heeft echter geen plichten meer over jou volgens de wet. Toegevoegd na 2 minuten: Ik heb het trouwens over de jij vorm, maar zie dat jij het kind niet bent, vervang het woordje jij of jouw vader dus maar door het kind. Mijn excuses.

Nee, het kind kan als jong volwassene wel zelf bepalen of er contact is met zn vader. Er bestaat dan wel de mogelijkheid om alimentatie te vragen als t kind door studeert als aanvulling op verkregen studiefinanciering. Echter kan de vader hier wel bezwaar op aantekenen. Ook in deze zal de rechter bepalen of er wel of geen alimentatie moet worden betaald. Dus afhankelijk van de situatie van t kind, bestaat er alimentatie plicht dit ook maar tot z'n 22e levensjaar.

Het antwoord hierop ligt toch wat genuanceerder. Als eerste is va belang in hoeverre en hoe is de vader buienspel gezet, Als ik lees dat hij geen enkel recht meer heeft richting zijn kind denk ik dat het kind mogelijk geadopteerd is en dan heeft het kind ook geen aanspraak meer op enige alimentatie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100