wat kan ik ondernemen tegen anonieme dreigbrieven?

Ik heb al 62 dreigbrieven ontvangen en de verstuurder gebruikt niet bestaande adressen als afzender. Politie wil dat ik aangifte doe, maar tegen wie dan, hoe kan ik aangifte doen als ik niet weet wie de brieven verstuurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Het beste antwoord

Ga naar de politie en doe aangifte, neem de brieven mee. Bedreiging is altijd strafbaar: "Het sturen van bedreigende e-mails of sms-jes, of het plaatsen van een bedreiging op internetsites is een misdrijf en net zo strafbaar als het sturen van een dreigbrief. Ook als je zo'n bericht stuurt naar iemand die je niet persoonlijk kent" (http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?819)

Voor meer informatie over (digtale) bedreiging kun je terecht bijv, slachtofferhulp, door te bellen of chatten. http://www.ikzitindeshit.nl/12tot18jaar/?action=Slachtoffer&parentID=65&pageID=100
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De politie wil graag dat je aangifte doet. Dat is ook het beste wat je kunt doen! Ga naar een politiebureau in de buurt, neem je briefen mee en zet e-mails op een USB-stick. Over aangifte doen hoef je je geen zorgen te maken. Je gaat naar het loket/de balie van het bureau en vertelt dat je aangifte komt doen wegens dreigbriefen. Een agent wil vaak even met je praten om zo precies mogelijk te weten wat er is. Daarna kun je gewoon naar huis gaan en zoekt de politie de rest voor je uit. Een gestolen petje zullen ze weinig moeite voor doen, maar dreigbriefen zijn een stuk ernstiger, aangifte doen, hoor!!!

Succes met aangifte doen, ik hoop dat de dreigbriefen gauw ophouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ anieksie, het enige probleem dat ze zullen hebben is het achterhalen van wie het stuurt, al zal er vast wel een IP adres te traceren zijn van deze berichtjes. dit soort dingen worden wel vaak serieus genomen, vooral omdat het een grote hoeveelheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is de vraag om wat voor bedreigingen gaat het, en van wie weet je dat ze kwaad tegen je bedoelen? probeer dat op een lijstje te zetten van wie en waarom. probeer ook alvast bijzonderheden eruit te halen wat voor jou wat details van gebeurtenissen omschrijft waardoor je personen kan elimineren, het is misschien voor jou niet veel tot redelijk wat werk, maar het scheelt een agent een hele hoop :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om dit te laten stoppen gaat inderdaad wel even duren.
@evilmini Het is hierbij heel erg moeilijk om zoiets uit te zoeken. De politie zal daar een groot aandeel in hebben. Vermoedens uitspreken zou ik niet doen, er is dan een kans dat je een onschuldig persoon aanwijst, daar is niemand blij mee.
Succes!
Aangifte zoals in deze doe je tegen onbekende, politie kan dan opzoek gaan naar de dader, het is dan mogelijk dat ze daar jou inlog voor nodig hebben van je email account om te kunnen nagaan wat het IP-adres van de verzender van de emails is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het niet om brieven ipv emails?
Aangifte doen, zo snel mogelijk en persoonlijk bij het bureau. Zeker bij zo'n groot aantal brieven en e-mails. Het is inderdaad heel vervelend dat je niet weet tegen wie, maar wat jij niet kan zien kunnen zij wel. Daarbij komt dat als er iets uit de dreigingen volgt, onverhoopt natuurlijk, ze op de hoogte zijn van jouw situatie waardoor ze veel acurater kunnen reageren. Ook hebben zij de ervaring om te achterhalen wie het zou kunnen doen, misschien wel iets of iemand waar je nooit bij hebt stil gestaan. En ze kunnen je eventueel de hulp bieden bij de psychische kant die erbij komt kijken. Kortom zoek de profesional op en als je vragen hebt, stel die hen ook, daar zijn ze voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
En heel veel sterkte natuurlijk, dat het gauw voorbij mag zijn.