Worden PGB-budgetten misbruikt door o.a dubbele bemiddelingskosten?

Vanuit destijds nood kreeg ik PGB toegekend, intussen voor 2 soorten: HH (huish. hulp) en OB (ondersteunende begeleiding) Om zeker te zijn van steeds hulp en meer vastigheid ging ik in zee met een klein kantoor die bemiddeld voor de doelgroepen.Ze werken met free-lancers.

Omdat ik zelf flinke dyscalculie (info hier: http://www.dyscalculie.org/ ) heb o.a, laat ik veel rekenkundige dingen over aan 'derden' en doe veel op basis vertrouwen.
Kleinschalig beviel me goed, jarenlang goede en vaste hulpen, salarisadministratie werd uitbesteed en de directie zorgde voor sluitende eindverantwoordingen enz.

Mijn vaste hulp heeft uitgerekend het totaal van alles dit kantoor alleen al aan mij/ons rond de €1800 per jaar verdiend! Tel de veelheid aan zorgverleners en cliënten dan bij elkaar op, dan loopt dit vlot door naar miljoenen euro's die niet daadwerkelijk besteed worden aan zorg-geven en zorg-nemen ;)

We kunnen hier weg uiteraard, mits aan tig voorwaarden te voldoen en ze wil best samen met me verder en dat we de salaris admin regelen, gratis via de SVB en onderling zorgen voor juist verhouding binnen besteedbaar budget en haar uurloon.
Helaas mag dit kennelijk ook niet, er is dan sprake van soort concurrentiebeding , via contracten helaas getekend...
Kan en mag dit allemaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi, mijn antwoord op jouw vraag is als volgt; Je kunt natuurlijk kiezen voor begeleiding in natura, maar deze zal je een hoeveelheid aan hulpverleners verschaffen waardoor je geen vertrouwen kunt opbouwen. Je hebt een pgb keuze gemaakt omdat je een persoonlijke bijdrage krijgt t.a.v. je zorgvraag. Er zijn heel veel bureautjes die deze zorg verlenen waarvan velen onbetrouwbaar zijn. Dit heeft alle aandacht bij staats secretaris bussenmaker, de centrale gehandicapten raad en de vereniging per saldo. www.pgb.nl www.cg raad.nl en www.leefwijzer.nl Of het bureau waaraan jij verbonden bent solvabel en betrouwbaar is kan ik niet beoordelen, ik kan evenmin beoordelen of jouw berekening t.a.v. kosten juist is. Bureaus zijn er veel. De stichting per saldo (www.pgb.nl ) bezit een overzicht van zorgbureautjes die wel oké zijn. Je kunt er naar vragen. Op dit moment wordt door bovengenoemde stichtingen in samenwerking met de ombudsman en staatssecretaris Bussemaker hard gewerkt om met elkaar een convenant te sluiten en een soort garantiefonds op te richten waaraan alle zorgbureau`s moeten voldoen. Tot voor kort 31 dec. 2009 bestond de indicatie ondersteunende begeleiding, deze is door de wet veranderd in Begeleiding per 1-01-2010. Iedereen met ondersteunende begeleiding is en wordt geherindiceerd door het CIZ. Deze is veel zwaarder gewogen als de vorige. Ik raad je aan een overzicht te vragen bij per saldo welke bureaus betrouwbaar zijn. Ik wens je veel succes, groeten Addy

ik weet ook niet hoe dat werkt maar weet wel dat ik meer moest we betalen dan ik kreeg.......dus ik het het teruggestort, ik denk dat het een soort lening is want je krijgt een x bedrag om te besteden, maar dan krijg je van een andere instantie weer een rekening wat je moet betalen per maand ik begreep dat dus ook niet dus ik vind het ook een hele goede vraag..............

Je zou eens contact op kunnen nemen met het CIZ die je het Pgb voor zorg heeft toegekent. Ze weten precies wat allemaal mag en kan.heel veel succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100