Als je op 12 jarige leeftijd je ID kaart kwijt raakt, moet je dan alsnog een proces verbaal betalen?

Mijn zusje is 12 jaar en is haar ID kaart kwijt. Moet ze dan proces verbaal + ID kaart kosten betalen of slechts alleen de ID kaart. IVM dat ze minderjarig is en niet toerekening vatbaar is voor het verliezen van haar ID kaart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zo niet toerekenings vatbaar? Is ze dat ook niet als haar mobiel kwijt raakt. Moet je eens zien hoe snel ze ineens vatbaar Is. En als ze er niks aan kan doen neem ik aan dat jou ouders bijspringen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je dient in ieder geval aangifte te doen bij de politie. Met die aangifte moet je in jouw gemeente naar burgerzaken gaan anders kun je geen nieuwe krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hoeft niet zelf met haar pas over straat dus als ze al ontoerekeningsvatbaar is zijn haar ouders/verzorgers zo dom geweest om haar die pas mee te geven.

Antwoorden (2)

als je je paspoort of id-kaart kwijt raakt, moet je een nieuwe aanvragen bij de gemeente.
als het gestolen is, dien je aangifte te doen, met de aangifte ga je naar de gemeente voor een nieuw exemplaar.
een nieuw exemplaar moet betaald worden, daar doet je leeftijd niets aan af. heb je als 12 jarige geen geld, dienen je ouders deze te betalen.
in de bron wordt melding gemaakt van een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten

uit de bron: http://www.rotterdam.nl/product:identiteitskaart_

Product
Tarief per 1/1/2012 (2013)

Nederlandse identiteitskaart
€ 40,05 (€ 41,90)

Nederlandse identiteitskaart (t/m 13 jaar)
€ 30,00 (€ 31,85)

Extra kosten bij vermissing *
€ 23,10 (€23,70)

Spoedaanvraag
€ 45,90 (€ 46,60)

De leges dienen bij de aanvraag te worden betaald. Wij verzoeken u met pin te betalen.
* deze kosten worden niet in rekening gebracht als uit het proces-verbaal van de politie blijkt dat diefstal of beroving de reden is dat het vorige reisdocument niet ingeleverd wordt.

uit de bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben.html

Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?

Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Terugvinden van paspoort of ID-kaart na vermissing
Als u uw reisdocument na het aangeven van vermissing terugvindt, bent u verplicht dit document in te leveren bij uw gemeente. Dit is nodig omdat het document als vermist staat geregistreerd en deze registratie niet is terug te draaien. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jouw zusje hoeft niets te betalen.

1]
Aangifte doen bij de politie, die maakt daarvan een proces verbaal op.
Dat kost niets.
Dus: Hoezo proces verbaal kosten?

2]
Haar ouders zijn er verantwoordelijk voor dat ze een ID kaart heeft.
Juist omdat ze minderjarig is.
Dus de ouders "kopen" een nieuwe ID kaart voor hun dochter.
En nemen de juiste maatregelen tegenover hun dochter om te zorgen dat ze zoiets belangrijks niet meer zal verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verliezen van een overheidsdocument is een overtreding van de wet, dus hier zit een boete aan vast. Als bewezen kan worden dat de persoon geen schuld heeft aan het verliezen van de kaart, hoeft diegene de boete niet te betalen. De vervangingskosten worden dan wel in rekening gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Wavaria, dat is de vraag niet he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+