Hoe legaal is wiet in Amerika?

Er waren laatst allemaal berichten in de media dat wiet legaal is gemaakt in amerika in 2 staten. Maar hoe
Legaal is het daar? Is er een soort winkel zoals hier waar men gewoon zonder een doktersbriefje naar binnen kan lopen en wiet kan kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

De kiezers in de staten Washington en Colorado hebben onlangs in een referendum legalisering van wiet goedgekeurd.

Wat de legalisering in de praktijk gaat betekenen, is nog onduidelijk omdat het drugsgebruik op federaal niveau verboden blijft. Daardoor is er onduidelijkheid of gebruikers toch worden vervolgd. "Het wordt een complex proces", waarschuwde gouverneur John Hickenlooper van Colorado. "Ik zou nog niet meteen de snacks
pakken."

De legalisering houdt in dat Amerikanen van 21 jaar en ouder 28 gram marihuana mogen bezitten. Hoewel blowen volgens de wet in Colorado straks legaal is, mag de drug niet in het openbaar worden gebruikt. In deze staat mogen particulieren in een afschermde omgeving zes marihuanaplanten laten groeien.

Licentie

In Washington, in het noordwesten van de VS, moeten telers, verwerkers en winkels een licentie hebben om de wiet te produceren en te verhandelen. Ook worden regels voorbereid voor bloedonderzoek om rijden onder invloed te voorkomen.

Beide staten zullen belasting heffen op wietgebruik. Naar verwachting levert dat honderden miljoenen dollars op.

Inwoners van Washington en Colorado moeten voorlopig nog even wachten tot ze legaal kunnen blowen, eerst moet de overheid in beide staten de wet aanpassen.
AlphaLimaSierra