Als je buiten gemeenschap van goederen trouwt is je partner dan niet verantwoordelijk, aanspreekbaar voor schulden voor het huwelijk gemaakt?

Een vriend is getrouwd met een vrouw die voor haar huwelijk veel schulden heeft gemaakt, ze probeert nu steeds afbetalingsregelingen te treffen, maar sommige schuldeisers zijn lastig, toch wil ze wel af betalen. Ze heeft een eigen bescheiden inkomen, dat ze daarvoor kan gebruiken.
Mijn vriend heeft het financieel ook niet makkelijk en wordt wel een beetje ongemakkelijk van deze situatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Afgezien van het feit dat je natuurlijk gewoon meldt dat je getrouwd bent,kunnen schuldeisers ergens zien of je getrouwd bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K

Het beste antwoord

Dat hangt er van af op welke huwelijkse voorwaarde je bent getrouwd. Het contract wat destijds bij een notaris moet zijn opgemaakt geeft daarop antwoord. Huwelijkse voorwaarden is n.l geen standaard contract en het kan worden aangepast aan de situatie waarin je op dat moment verkeerde.
Dus lees het kopiecontract, wat je zeker in je bezit hebt, goed door, want daarin alleen kun je het juiste antwoord vinden.
Bij de gemeente kan men opvragen of iemand getrouwd is en via een notaris of iemand op huwelijkse voorwarden getrouwd is.

Er zijn verschillende redenen die vaak als aanleiding gelden voor de wens voor huwelijkse voorwaarden.
 Eén van beiden heeft een groter vermogen. Zit er echt veel verschil tussen de vermogens van beide partners, dan zijn huwelijkse voorwaarden een logische keus. Vaak vinden de partners het dan toch oneerlijk om het vermogen gemeenschappelijk te laten worden.
 Kinderen uit een vorig huwelijk. Vaak wil men dan de vermogens gescheiden houden.
 Eén van beiden heeft een eigen bedrijf. In het geval van gemeenschap van goederen kunnen schuldeisers van het bedrijf dan ook het vermogen van de andere partner aanspreken. Dit kan worden uitgesloten met huwelijkse voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor dit heldere antwoord!

Andere antwoorden (4)

Bij het opmaken van huwelijkse voorwaarden kun je inderdaad een huwelijk instellen zonder gemeenschap van goederen. Je bent dan niet aansprakelijk voor de schulden van je partner.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt binnen een bestaand huwelijk de gvg opheffen op basis van art 1:109 BW indien je partner veel schulden maakt. Je bent overigens wel aansprakelijk voor de kosten van de huishouding ongeacht of je huwelijkse voorwaarden hebt gemaakt of niet (vlgns art 1:85 BW)

Toegevoegd na 12 minuten:
Schuldeisers kunnen zien of je getrouwd bent in bijvoorbeeld GBA van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij correct +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel
Buiten gemeenschap van goederen trouwen betekent, dat ieder zijn/haar eigen eigendommen en inkomen heeft en houdt. Zelf ben ik ook, lang geleden, zo getrouwd, en gillend van de lach hebben we elk theelepeltje en tupperware-bakje op 'onze' eigen lijst geschreven vóór we bij elkaar gingen wonen. Waardoor ik ook alles wat ik meegenomen had, weer mee kon nemen, toen we uit elkaar gingen...
Als je vriend de situatie ongemakkelijk vindt, is de verdeling van de financieele last van het huishouden misschien niet goed verdeeld : ze zullen duidelijke afspraken moeten maken, hoeveel ze allebei aan het 'dagelijkse' leven bijdragen per maand.
Als hij overal voor betaalt, terwijl zij haar hele inkomen gebruikt om haar schulden af te betalen, kan hij zich daarbij wel ongemakkelijk voelen, maar misschien hebben ze dat zo afgesproken. En anders moeten ze daar afspraken over maken. Het is aan hen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vind het prima om voor het huishouden te betalen, zodat zij haar schulden kan af betalen, geen probleem.
Allen zijn er schuldeisers die ook brieven naar hem sturen en proberen van hem geld los te krijgen, alhoewel dat wettelijk dus helemaal niet kan. Nu overwegen ze ook wel een jurist in te schakelen, maar waarom doen bedrijven zo-iets. Vooral deurwaarders zouden toch beter moeten weten. De intimiderende toon van deze brieven vind ik echt verschrikkelijk. Terwijl ze zo graag een regeling wil treffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent aansprakelijk voor de schulden van je partner die zijn gemaakt voor het huwelijk indien je geen huwelijkse voorwaarden hebt opgemaakt,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johan, er zijn expliciet huwelijkse voorwaarden gemaakt! Daarom snap ik niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt dan van de huwelijkse voorwaarden af of je aansprakelijk bent voor de schulden van je partner van voor het huwelijk. Waarschijnlijk is er dan geen sprake van een gemeenschap. De schuldeisers kunnen zich dan inderdaad niet verhalen op het eigen vermogen van de andere partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die deurwaarders en aanverwante dreigmiddelen zullen in sommige gevallen misschien gewerkt hebben, dus ze proberen het gewoon.....de openhaard aanmaken met die brieven.....schulden afbetalen kost nou eenmaal tijd, en ze werken er op deze manier sámen aan, het zo snel mogelijk te doen - petje af voor je vriend, want hij helpt haar dus echt meer, dan hij 'wettelijk' zou moeten. Raad ze aan, een laagje eelt te kweken, en de brieven retour afzender te sturen - ze zijn heel goed bezig samen, en laat die schuldeisers lekker de hik krijgen....ze hebben ooit de mogelijkheid geboden aan haar om die schulden te maken, dus ze moeten gewoon niet zeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft dan geen jurist in te schakelen, maar gewoon een brief schrijven dat je niet aansprakelijk bent voor de schulden van je partner omdat er geen gemeenschap van goederen bestaat en de schuld een priveschuld is aan de zijde van je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pieker: waarom bedrijven/deurwaarders zoiets doen: omdat het kan. Nee hebben ze, ja kunnen ze krijgen.Ze proberen het dus gewoon uit, en kunnen daar soms best ver mee gaan. Als ze dachten geld te kunnen halen bij je moeder of bij een kennis, zouden ze dat ook proberen. Je vriend moet zich vooral niet laten intimideren. Incassobureaus hebben er soms een handje van met van alles en nog wat te dreigen, maar als je vriend en zijn vrouw inderdaad buiten gemeenschap van goederen zijn getrouwd, hebben ze geen poot om op te staan. Ze kunnen in deze situatie dan ook géén beslag laten leggen op zijn geld, en als ze slim zijn laten ze het ook niet aankomen op een rechtzaak, omdat ze die gegarandeerd verliezen, met alle kosten van dien. De enige verplichting die je vriend in deze situatie heeft, is de zorgplicht voor zijn vrouw. Mocht er beslag gelegd worden op haar gehele inkomen, dan heeft hij de plicht om voor eten en onderdak e.d. voor hen samen te betalen. Maar ik neem aan dat dat niet het probleem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede raad van iemand die er alles van weet.....I stand corrected......dank je wel, hufkes, +10 voor je uiteenzetting !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ allen dankjewel voor jullie bijdrage: ik snap dat deze partijen tot het uiterste gaan om hun geld te krijgen, helemaal duidelijk en ook duidelijk is, hoe je daarop moet reageren. Vwb het laatste gedeelte van de opmerking van SuzyQ, kunnen ze beslag leggen op haar hele inkomen, is er niet een gedeelte waar ze nog wel recht op heeft altijd, of vervalt dat omdat ze getrouwd is en haar partner voor haar kan zorgen.
Als je onder huwelijkse voorwaarden trouwt zul je bij een gezamenlijk huishouding een verdeling afspreken (vastleggen, anders kan een rechter alsnog moeilijk gaan doen!), deze verdeling moet op redelijkheid gestoeld zijn, en zou bijvoorbeeld in kunnen houden dat er 80% van beider inkomens in de pot terecht komt vanwaaruit de dagelijkse levensbehoefte, huishouding, vaste lasten etc betaald worden. Zo lang je maar op papier een keurig gescheiden eigen boedel aanhoudt zullen haar schuldeisers niet aan zijn geld kunnen komen. Echter, de inbreng in de gezamenlijke pot is geen hard vaststaand feit en er zal bij een eventueel schuldsaneringstraject wel aan getornd worden.

Om te voorkomen dat de man zich ongemakkelijk voelt en om te voorkomen dat er juridisch gezien op een gegeven moment gewoon een gezamenlijke huishouding gevoerd wordt (dan kan een rechter dus de huwelijkse voorwaarde ongegrond verklaren en ben je alsnog ineens op huwelijkse voorwaarden getrouwd!!) moet je daarbij zorgen dat er een schuldbekentenis van de vrouw naar de man komt. Oftewel, stel dat is afgesproken dat ze beide 800,- per maand inbrengen en zij kan omdat er schulden aan derden moeten worden afgelost slechts 250 inbrengen, dan moet je op papier zetten dat er per maand een schuld van 550, euro aan de gezamenlijke pot is opgebouwd. Dit alles uiteraard alleen op papier, maar wel met een minimale rente en opeisbaar door de man. Op die wijze creert zij omdat ze nu niet volledig kan deelnemen aan de gezamenlijke boedel weliswaar een nieuwe schuld, maar deze is slechts op papier. Als al haar schulden aan derden zijn afbetaald, blijft de man gewoon maandelijk 80% en de vrouw 100% in de boedel storten zodat de opgelopen "interne" schuld vereffend wordt. Pas op met kwijtscheldingen en degelijke, alles om te voorkomen dat de hele overeenkomst doorgeprikt wordt.

Overigens, ja, je burgerlijke staat is gewoon inzichtelijk voor gerechtsdeurwaarders en dergelijke, staat namelijk in de gemeentelijk register en dat mogen zij inzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schulden die bestonden voor het huwelijk maken -indien beschreven- geen deel uit van het huwelijkse gebeuren en zullen door betreffende partner voldaan moeten worden.
Binnen het huwelijk is echter onderhouding en verzorgingsplicht jegens elkander.
Dat houdt in , dat gehuwden zolang ze gehuwd zijn, niet verschoond blijven van doorwerkend voorhuwelijkse
(geld)problematiek.
Er is nu eenmaal een groot verschil tussen theorie en praktijk, als je beminde echtgenoot (M/V) leidt onder deze zorgen, lijd je dus gewoon mee en hebt medelijden, dus ga je je huwelijkspartner ook daadwerkelijk helpen.
Je zult eerst moeten delen voordat je je kunt vermenigvuldigen