Hoe komt het dat de ideeën van Thorbecke nog steeds de basis vormen van onze grondwet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Omdat ze nog steeds werken, en nog steeds passen in onze moderne maatschappij - die we mede dankzij Thorbecke geworden zijn. Voldoen ze niet meer, dan komt er vanzelf iets anders voor in de plaats. Hij heeft tenslotte het land zoals het TOEN was, ook volledig (staatkundig) veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De basis van de idee achter de grondwet van Thorbecke is nog een eeuw ouder en komt uit de Trias Politica van Montesquieu.
En sommige ideeën zijn zo goed dat ze gemakkelijk eeuwenlang meegaan.
dat er veel fout gaat in Den Haag ligt volgens mij niet zozeer aan de grondwet maar aan de politieke cultuur. Zo heeft men b.v. door middel van regeerakkoorden een belangrijke functie van de tweede kamer (te weten controle van de regering) buiten spel gezet.
Een ander probleem is dat ministers bijna altijd uit de regende partijen voortkomen (zodat we altijd met een soort 'inteelt' regering zitten i.p.v. met capabele ministers).
Dit is allemaal echter niet te wijten aan de grondwet maar aan eigenbelang van partijen wat met wat simpele wetgeving zou kunnen worden gereguleerd.