Wat gebeurd er als ik word gesnapt met vuurwerk 'smokkel'?

Ik ga met mijn ouders naar Polen en ik wil graag vuurwerk meenemen, sinds dit jaar ben ik 18. M'n vader is de bestuurder van de auto ten aller tijde. Maar wat gebeurd er als ik in Duitsland of Nederland door bijv. de douane word gepakt met vuurwerk uit Polen? Ik denk niet dat het vuurwerk EU gekeurd is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K
anneliez
11 jaar geleden
Ik hoop dat het in beslag genomen wordt.. illegaal en niet goedgekeurd (waarschijnlijk) vragen om moeilijkheden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
om je vraag goed te kunnen beantwoorden heb ik het kenteken van je vader's auto nodig

Antwoorden (3)

Het vuurwerk zal in Nederland in beslag worden genomen, in de andere landen ook, als het daar ook niet legaal blijkt te zijn, verder krijg je een flinke boete en als toetje waarschijnlijk een stevige preek van je ouders. Bezint eer gij begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in Nederland gepakt wordt met illegaal voorwerk dan kun je een flinke boete tegemoet zien. Ook kun je een werkstraf of zelfs gevangenisstraf (als je het echt bont maakt, dan spreek je over grote hoeveelheden) opgelegd krijgen. Het heeft niet alleen te maken met WAT je meeneemt, maar vooral om HOEVEEL. De Duitse politie controleert regelmatig en wie betrapt wordt met verboden vuurwerk in Duitsland kan een hoge boete verwachten.

Ik zou het dus niet doen, zeker als je in je achterhoofd houdt dat dergelijk vuurwerk (denk aan de klappers) levensgevaarlijk zijn. Cobra's bijvoorbeeld bevatten rond de 50 gram kruit, daarmee zijn ze ongeveer even krachtig als sommige handgranaten. Je kunt je denk ik wel voorstellen wat er gebeurd als het fout gaat. Je kunt een arm verliezen of zelfs erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik neem geen zwaar geschut mee, slechts kleine potten die je daar gewoon inde supermarkt koopt. Ik zal eens kijken of ik dan misschien gekeurd vuurwerk kan meenemen.. Dankjewel voor de reacties
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vuurwerk is niet gevaarlijk. Mensen die het afsteken wel. Dit soort onzin dat een cobra even zwaar is als een handgranaat is bangmakerij van de media en overheid!
Als bestuurder van het voertuig zal als eerste de bestuurder (jou vader) aangesproken worden voor het vervoer van gevaarlijke en verboden stoffen, als hij dan niet aan kan tonen dat het vuurwerk van hem is zal hij ook beschuldigd worden van het in bezit hebben van.

Dus je vader is ten alle tijden strafbaar voor het vervoer van het vuurwerk en als hij aan kan tonen dat het jouw vuurwerk is bij jij strafbaar voor het in het bezit hebben van.

Afhankelijk van de hoeveelheid kan er zelfs gevangenisstraf gegeven worden, zowel in Duitsland als in Nederland, daarbij kan je vader een ontzegging rijbevoegdheid krijgen voor Duitsland, bedenk dus goed wat je doet.