Mag je een stroomstootwapen thuis behouden en gebruiken?

Is het verboden om een stroomstootwapen thuis te hebben? Het is absoluut bedoeld om zelfverdediging. Dus stel voor als er een dief binnendringt, is de doel om echt te laten schrikken. Is dit nog steeds verboden?

Maar stel voor als de dief toch aanvalt en je genoodzaakt ben om te gebruiken, wat zijn de straffen hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
36.9K

Antwoorden (3)

Nee, het valt onder de wapenwet.
Het in bezit hebben is dus verboden.
Als jij een stroomstootwapen gebruikt, wordt dit niet gezien als zelfverdediging.
Met een beetje pech krijg jij een hogere straf dan de inbreker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je mag er geen hebben, ook niet thuis:

Verbod op andere wapens

Naast vuurwapens zijn ook andere wapens verboden. Zo zijn er een aantal messen verboden zoals stiletto's of vlindermessen. Ook zeer goed lijkende nepwapens (replica's), luchtdrukwapens, stroomstootwapens, pepperspray en traangas vallen ook onder de wet Wapens en munitie.

De wetgever heeft de wapens en munitie ingedeeld in vier categorieën:

Categorie I
Ongewenste niet-vuurwapens zoals stiletto's, katapulten, boksbeugels, werpmessen, vlindermessen, pijlen met snijdende delen. Speelgoedwapens en lucht, gas, en veerdrukwapens die zo sterk op echte wapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden.
Categorie II
Militaire wapens, zoals handgranaten, volautomatische vuurwapens. Voorwerpen met giftige of weerloosmakende stoffen, zoals traangas en pepperspray.
Categorie III
Pistolen, revolvers en geweren. Alarmpistolen en werpmessen.
Categorie IV
Messen, zwaarden, degens, wapenstokken, luchtdrukwapens, harpoenen en kruisbogen. Wapens die niet als wapen bedoeld zijn maar wel zo gebruikt kunnen worden, zoals keukenmessen of honkbalknuppels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stroomstootwapen valt trouwens onder cat. 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zo een honkbalknuppel, die ik gebruik voor het sporten maar als er een inbreker binnenkomt zou iedereen wel een keer lomp op hem inslaan, niet op zijn hoofd maar op zijn arm zodat hij er goed last van krijgt, kvind het onzin dat inbrekers worden beschermt hier, in Amerika mag je ze dood schieten.
Een wapen wat electrische schokken geeft is verboden bij je hebben, bezit bij jou thuis ervan lijkt me dus logischerwijs ook verboden.

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?136

Zelfverdediging is niet verboden, het is echter noodweer. Het mag echter niet zo zijn dat als een inbreker jou een duwtje geeft dat jij hem met een stroomstootwapen bewerkt. In dat geval ben jij degene die gewapend was en de inbreker degene die zich moest verdedigen volgens de wet. Het gevecht moet dus op gelijke voet staan. Het is zo en zo gevaarlijk om thuis te houde zo'n wapen, wat als een kind dit te pakken krijgt en het voor speelgoed aan ziet, of als een inbreker deze eerde pakken heeft dan jij?

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je laatste zin heb je helemaal gelijk! Ik ben ook totaal niet van plan om er een aan te schaffen. Maar in mijn buurt zijn er zo veel inbraken geweest... Automatisch denk je wel even aan en wil je de gevolgen weten. Wel gek dat ook een nep wapen in het lijstje staat... Dat lijkt mij toch wel de veiligste manier om een inbreker te laten schrikken, zolang het de inbreker niet dwingt om zijn eigen echte pistool uit te trekken natuurlijk:-)