Is U zeggen wettelijk verplicht?

Ik vind 'je' zeggen veel makkelijker, maar toch blijven er bijvoorbeeld leraren zeggen dat ik U moet zeggen. Mijn vraag is: IS DIT VERPLICHT wettelijk gezien ! En wanneer is dit dan verplicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze oudere vindt het juist fijn om door jongeren met je en jij aangesproken te worden en vraagt daar specifiek om.
Dit geldt alleen voor jongeren waar ik veel contact mee heb, niet voor vreemden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Is niet verplicht, maar wel zo netjes. Respect voor ouderen/leraren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daar ben ik het weer niet mee eens ritsuka: respect toon je NIET door iemand met u aan te spreken. Heeft de vragensteller dan ineens wel respect als hij vandaag u tegen zijn wiskundeleraar zegt en gisteren niet toen hij nog je zei?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb er de pest aan als docenten van mij eisen dat ik ze met U en meneer/mevrouw aan spreek, en dan noemen ze mij: "Je" en bij de voornaam. Ben verdorie bijna 30, opzouten nu.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
...maar op de middelbare deed ik dat natuurlijk wel ;-)
Moest, en het kwam niet in me op om daarover in discussie te gaan. Op de lagere school was het meester of juf met voornaam en je/jij/jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb tegen alle juffen/meneren/mevrouwen en meer meneren altijd U gezegd, nee moeten zeggen. en dat was heel normaal. nu ben ik zelf een mevrouw en wens, ja wens/eis, met U aangesproken te worden. soms krijg ik hier op gv een reactie van een "jongere/jong volwassene": jij denkt ....., jij zegt ..... en dan denk ik: hoe durf je, als je nog zo jong bent zou je ieder antwoord met "U" moeten beginnen, het toont een totaal gebrek aan respect! en inderdaad: het gebrek aan respect begint al met de toon die gebruikt wordt, maar gaat zeker door met ongelimiteerd tutoyeren! maar misschien is ook dat een geval van leeftijd.

Antwoorden (7)

Nee het is niet wettelijk verplicht, maar een fatsoensnorm.
't Is vroeger nooit in mijn hoofd opgekomen om mijn leraren te bejegenen met "Je" en "Jij".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en zeker niet omdat dat 'makkelijker' zou zijn!
Ivana
11 jaar geleden
Het is ongeveer hetzelfde als een oude dame jouw plaats in de bus afstaan. Niet makkelijk, wel fatsoenlijk en ook niet door enige wet verplicht. In jouw geval heeft het met respect te maken ten opzichte van je leraar. Doodnormaal zou ik zeggen.
Ivana
11 jaar geleden
C4th, plus!
Nee dat is niet verplicht gesteld in de wet, maar wanneer een leraar dit vraagt dan is het binnen school wel verplicht volgens de reglementen. Zij biedt jou onderwijs en de leraar wil respectvol behandeld worden. Bovendien laat die aanspreekvorm zien dat een bepaalde afstand bestaat tussen leraar en leerling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja mee eens, een school mag er consequenties aan verbinden, zoals straf geven o.i.d. . Daarvoor hoeft dit niet in de wet te staan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Neen, aanspreekvormen zijn niet wettelijk vastgelegd. Zolang je niemand opzettelijk beledigd, staat het je gheel vrij of je "je" of "U" of "liefje" of "hondekop" gebruikt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je bent vrij om je leraar aan te spreken met 'Hondekop' ??? Wat een antwoord...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vindt het een goed antwoord. Het laat juist duidelijk blijken dat het een kwestie van fatsoen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je hondekop zeggen terwijl je niet iemand opzettelijk beledigd?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja zelfs als je hondekop als compliment bedoelt, is het nog beledigend hihihi :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap die minnen niet!
Je geeft gewoon antwoord op de vraag.
Nou ja,ik geef een +!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Steeds als ik dit antwoord tegenkom komt er weer een lachbui op. Goeie reden voor een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek geeft gewoon letterlijk antwoord op de vraag, het is dus zeker geen slecht antwoord. Al die minnen komen zeker van fatsoensrakkers die vinden dat je zeggen echt niet kan, maar vergeten dat hun persoonlijke mening niet de juistheid van een antwoord bepaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je daar nu weer bij Widar? Ik ben helemaal niet zo voor u omdat ik helemaal niet vindt dat alleen het gebruiken van u niet van respect betuigt. Respect zit in andere dingen, niet in een woordje, mijn min is voor de hondekop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat Freek met dat woord duidelijk probeert te maken dat, zoals jij zegt, respect niet in woordjes zit, maar in andere dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat hondekop niet met respect gezegd zou kunnen worden maar ik vind het gewoon een scheldwoord.
Verwacht je een boete van Justitie als je geen "U" zegt? Daar hebben ze wel belangrijkere dingen te doen!

Nee, "U" zeggen is niet wettelijk verplicht, dus, maar wel netjes als iemand dat van je verwacht.
Antoni
11 jaar geleden
Als je U zegt tegen iemand die ouder is toon je respect voor diegene.
Wel kunnen scholen in de regels hebben staan dat je respect moet hebben voor de leraar.
In dat geval zul je dit wel moeten zeggen.
Dus je zult de schoolregels moeten nalezen of het verplicht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg uit waarom je wel respect hebt als u tegen iemand zegt en geen respect als je dat niet doet. Heeft de vragensteller vandaag opeens WEL respect voor zijn wiskundeleraar als hij u gaat zeggen en gisteren niet omdat hij toen nog jij zei? Heeft de vragensteller geen respect voor zijn vrienden die hij met je aanspreekt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat toch niet dat geen u zeggen geen respect betekent.
Wél u zeggen getuigd van respect, je zeggen kan dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou zoiets staat er wel: je toont respect door u te zeggen... het lijkt me vreemd dat er dan ook bedoelt wordt dat je respect toont door je te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Twente kennen we niet eens een onderscheid tussen je en u. Jong en oud, leraar en leerling, iedereen spreekt elkaar hetzelfde aan. Is dat dan respectloos? Ik dacht 't niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Widar, net of je in engels geen respect voor iemand kan hebben omdat je iedereen met hetzelfde woord aanspreekt.
Het is geen wettelijke verplichting in de zin dat je problemen krijgt met de politie als je het niet doet.

Als je school/leraren zeggen dat het verplicht is bedoelen ze daarmee over het algemeen dat het in de schoolregels zo staat uitgelegd.

Instellingen, met name scholen, kunnen hierin zelf hun regels opstellen en hebben hier de vrijheid in.
Over het algemeen hanteren scholen deze regel als ze een bepaalde afstandelijkheid en een minimaal niveau aan respect al bij voorbaat willen neerzetten.

Jij vindt het persoonlijk misschien makkelijker, en wellicht prettiger om je en jij te zeggen omdat je dat misschien gewend bent. Pas hiermee op. Er bestaan mensen die hier misbruik van maken waardoor sommige andere mensen zich zeer geïntimideerd kunnen voelen.
Door U te zeggen tegen mensen die je niet kent, die ouder zijn dan jij bent of die een gezaghebbende functie hebben (leraar, politieagent etc.) leer je jezelf alvast aan om een bepaalde houding aan te nemen die de meeste mensen als respectvol zullen interpreteren.
Als mensen het niet prettig vinden om met U te worden aangesproken zullen ze dit wel aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nooit wettelijk verplicht maar vaak wel onbeleefd. Goede manieren worden door iedereen gewaardeerd!
Mijn uitgangspunt is altijd geweest: heb ik met iemand in de zandbak gezeten, dan is het jij. Alle andere mensen zijn U. Als zij dat niet op prijs stellen, zeggen zij dat zelf wel. Oudere mensen ( ik heb grijze haren) spreek ik altijd aan met U en als het jongeren betreft, als, ze nog op de basisschool zitten, zeg ik jij. Maar lieden van de brommergeneratie zijn ook U. Ik heb niet met ze geknikkerd en zij hebben ook recht op respect.
Voordeel van dit systeem is, dat het heel simpel is. Beleefdheid kost trouwens helemaal niets!